Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Brynolf

Ska sälja Lotto – med hjälp av Kiss

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-09-20

Rockstjärnorna gör reklam för Svenska Spel

Rocklegendarerna Kiss har en huvudroll i Svenska Spels reklamfilm för "Drömvinsten".

Svenska Spel vill slå nya rekord i miljonvinster.

Därför har man tagit hårdrocksbandet Kiss till hjälp i sin nya reklamfilm för "Drömvinsten" som just nu är upp i 121 miljoner kronor.

– Vill vi inspirera till stora drömmar, säger Birgitta Bosell-Biström, varumärkeschef på Lotto.

Reklamfilmen, som du kan se här intill, premiärsändes i tv under måndagskvällen och är Svenska Spels senaste kampanj för "Drömvinsten", spelbolagets mest penningstinna spelform där man kan vinna om man kombinerar sju rätt på Lotto med minst två rätt på Joker.

– Alla som spelar på Lotto har en dröm om den stora vinsten, men få av vinnarna vet vad de ska göra av pengarna. Ofta blir det svar som ”betala av lånen, köpa ny bil, köpa hus, skänka pengarna eller resa utomlands”.

"Råd att drömma högre"

– Inget ont om det, men vinner man Drömvinsten på 121 miljoner, som den är uppe i just nu, har man råd att drömma lite högre. Med Lottos nya reklamfilm vill vi inspirera till stora drömmar, säger varumärkeschefen Birgitta Bosell-Biström.

Till sin hjälp har Svenska Spel tagit det legendariska hårdrocksbandet Kiss, som agerar levande bilstereo åt en lycklig drömvinstmiljonär. Inspelningen skedde iHolmdel, New Jersey, där Kiss befann sig på turné i somras.

– Vi var inte säkra på att Kiss skulle dyka upp överhuvudtaget förrän vi såg deras svarta turnébuss komma körandes. Men Kiss levererade verkligen! Vi hade väldigt ont om tid men de verkade ha väldigt roligt i baksätet på bilen och satte verkligen alla tagningar.

"Rompaa"

De var jättetrevliga och efteråt har Gene Simmons själv kontaktat oss och frågat om han får blogga om inspelningen, sen när frågar rockstjärnor om lov? säger Birgitta Bosell-Biström, som även avslöjar att Gene Simmons har lärt sig en gnutta svenska genom åren, om än bara vissa utvalda ord.

– På inspelningen frågade han ”får jag säga rompaa?”, det var tydligen det roligaste ordet han kunde på svenska.

Idén till reklamfilmen kom från Lottos arbetsgrupp och har utvecklats tillsammans med reklambyrån King, som bland annat ligger bakom Ica-filmerna.