Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Butikens finalpassning mot Frölunda

Publicerad 2016-04-15

Straffavgift på kakor

Alexander Björk, initiativtagaren till Kex-hånet på Ica Kvantum i Skellefteå.

En matbutik i Skellefteå har tidigare drivit med Färjestad och Linköping - nu är det Frölundas tur.

Produkter från ett Göteborgsbaserat kexföretag har belagts med en straffavgift i butiken

– Vi busade till det litegrann. Måste få igång en finalstämning ju, annars går det inte, säger initiativtagaren Alexander Björk.

Följ ämnen
Färjestad BK

Inför SM-finalen mot Färjestad 2014 valde en Ica-butik utanför Skellefteå att slänga samtliga kaffepaket från det Karlstadsbaserade märket Löfbergs lila i en papperskorg och postade bilden på Facebook till texten ”Av förekommande anledning har vi städat kaffehyllan. #guld-igen”. Förra året slog de till igen, efter att ha krossat Linköping borta med 7-2 gick de till attack mot ett företag från staden. Hyllan med Cloettas kexchoklad pryddes av texten: "Utklassande priser, 2,7 kr/st".

”Säljer fortfarande färsk fisk”

Inför SM-finalen mellan Skellefteå AIK och Frölunda väljer en Skellefteåbutik än en gång att skämta till det. De tidigare gångerna var det Ica Kåge som stod bakom skämten, nu har initiativtagaren Alexander Björk bytt arbetsgivare till Ica Kvantum och tagit med sig skämten dit.

– Vi kände väl att vi måste få ingång stämningen, så vi startar redan nu. Vi säljer fortfarande färsk fisk så vi har inte dragit det hur långt som helst, förklarar Alexander Björk.

Till produkter från Göteborgs Kex finns en skylt där det står att det under finalspelet tillkommer en straffavgift på tio procent. Till Ballerina-kexen finns dessutom ytterligare en skylt, på vilken det står ”Köp 2 betala för 3”. Idén till att driva med just Göteborgs Kex kom från just en hockeymatch.

– Jag såg på en match mellan Frölunda och Luleå och då såg jag att Göteborgs Kex har sponsrat en hel vägg, då tänkte jag att detta måste få konsekvenser. Så då valde vi att göra så.

Hoppas på Göteborgsreplik

Anledningen till skämtet är enkel - det gäller att få igång stämningen.

– Vi busade till det litegrann. Måste få igång en finalstämning ju, annars går det inte.

Hur har reaktionerna varit?

– På sociala medier var det en riktig boom. På två timmar var det 30 000 som sett inlägget och vi hade 1000 likes, säger Alexander Björk innan han fortsätter.

– I morse när jag pysslade med det frågade de om jag var morgontrött, i och med skylten, sen kollade de en gång till och flinade till och tyckte det var kul.

Nu har Alexander Björk förhoppningar på att någon butik i Göteborg ska replikera på skämtet.

– Då får vi hoppas att nån butik i Göteborg utmanar oss. Jag kan tänka mig att det är Västerbottensosten som de går på då, men det får vi leva med i så fall.

Kexen som nu är avsevärt dyrare än tidigare kommer dock komma till nytta – åtminstone om Skellefteå besegrar Frölunda.

– Om Skellefteå vinner guld, då bjuder vi hela butiken på Ballerina och Singoalla till fredagsfika nästa vecka, avslutar Alexander Björk.