Brynäs dilemma: Vill inte spela bort Leksand

Publicerad 2015-02-12

I Leksand är Mattias Ritola och lagkaptenen Johan Rynos kedja vassast... och Greg Scott, Bill Sweatt och Anton Rödin bildar en av seriens hetaste kedjor.

Mötena med Leksand har dragit in miljonbelopp och räddat Brynäs från ett publikfiasko.

Samtidigt slåss de båda klubbarna om att undvika kval för fortsatt SHL-existens:

– Leksandsmatcherna är jätteviktiga för oss och vi vill givetvis ha kvar dem i SHL, men för oss gäller det att vinna matcher, säger klubbdirektör Hans-Göran Karlsson.

Följ ämnen

Det skiljer bara en poäng mellan elvan Brynäs och tian Leksand. I kväll möts lagen i en match som kan avgöra om det blir kvalspel eller chans till slutspel när serien är färdigspelad.

Intresset är stort och Brynäs räknar med att Gavlerinken blir fullsatt.

– I dag (onsdag) var det är bara ströbiljetter kvar på sittplats och ett hundratal ståplatsbiljetter. Vi räknar med en utsåld arena, säger Hans-Göran Karlsson.

Publikfest i Gavlerinken är annars något som har varit ovanligt den här säsongen.

”En tradition från 70-talet”

Inför säsongen hade Brynäs budgeterat med ett snitt på 6 000 åskådare. Med sex hemmamatcher kvar ligger publiksnittet på 5 003. Med fullt hus mot Leksand stiger snittet till runt 5 130 personer. Och säsongens tre möten med ärkerivalen har höjt hemmasnittet med 400 personer. Brynäs publiksnitt utan Leksand är blygsamma 4 723 personer.

– Det blir en hel del pengar av de här matcherna och det är jätteviktiga för oss. Oavsett var vi eller Leksand ligger i tabellen är intresset alltid sort. Det är en tradition som finns sedan 70-talet och som fortfarande lever kvar. Traditionens makt är stor och folk drar folk, säger Karlsson.

– Är det extra tufft att ni kan spela ner er största publikmagnet i negativt kval?

– Nu återstår det en hel del matcher, men först och främst gäller det ens egen verksamhet och vi lägger ingen värdering i att det är Leksand som ligger närmast oss i tabellen. För oss gäller det att vinna matcher, säger Karlsson.