Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Hildegard, Magnhild

Frölunda dyrast för supportrarna

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-10-05

Brynäs är billigast

Ishockey kan vara ett dyrt nöje.

Särskilt för den som bor i Göteborg.

TT:s granskning visar att Frölunda är den elitserieklubb som tar mest betalt av sina supportrar.

TT har tagit fram priserna på de nödvändigaste supporterprylarna, adderat inträde samt utgifter för mat i periodpauserna. Resultatet ger en bra bild av vad det innebär för plånboken att följa sitt favoritlag under en säsong.

Dyrast är Frölunda. Deras supportrar betalar, enligt TT:s beräkning, 223 kronor för varje hemmamatch.

Jämfört med andra klubbar är det Frölundas prissättning på det billigaste seriekortet – 3 800 kronor – som sticker ut. Klubbdirektören Mats Ahdrian förklarar:

– Scandinavium, Globen och Hovet är de enda arenorna som inte har ståplats. Det gör att vi inte kan ha de billigaste biljetterna. Om du hade jämfört priserna för sittplats hade du fått ett annat svar, säger Ahdrian.

Mer biljettberoende

En annan orsak till det, i sammanhanget, höga priset är att klubben är ensam i elitserien om att inte få ta del av vinsterna från kiosk- och restaurangförsäljningen.

Det gör Frölunda mer beroende av biljettintäkterna.

– Jag upplever inte att det har varit svårt att sälja säsongskorten på pris. Våra kunder bor i Göteborg och jämför inte med vad de hade fått betala i Timrå eller Gävle, säger Ahdrian.

Brynäs är billigast i TT:s granskning. Till i vinter har Gävleklubben sänkt priset på säsongskorten i klacken, från 1 550 kronor till 995 – eller 35 kronor per match.

– Det är en medveten satsning för att få mer folk och skapa en mer levande ståplats. Det har verkligen gett resultat. Vi har haft nästan fullt på alla matcherna hittills. Det har aldrig hänt tidigare, säger Sven Engwall, marknadschef i Brynäs.

Det finns ingen risk att värdet på hockeyn devalveras med så låga priser?

– Det hade det funnits – om vi hade sänkt våra övriga priser. Men det har vi inte gjort. Många av våra mest hängivna supportrar är ganska unga och har en begränsad ekonomi. Då är det här en viktig del, konstaterar Engwall.

Vinnare i publikligan

Frölunda tar till andra grepp för att få sina mest trogna åskådare att återvända till Scandinavium. Seriekortet är kopplat till en rad erbjudanden, exempelvis rabatter i butiken, möjlighet till vip-träffar med spelarna och förtur till slutspelsbiljetter.

– Nöjesutbudet är större här än på andra mindre orter och det gör att upplevelsen vi erbjuder måste vara bättre. Då måste man också kunna ta betalt för det, säger Mats Ahdrian.

Göteborgarna verkar hålla med. Frölunda har vunnit elitseriens publikliga varje säsong hittills på 2000-talet.

Petter Nilsson/TT

Följ ämnen i artikeln