Lusth: Dragracing blev min räddning
Uppdaterad 2019-09-16 | Publicerad 2015-08-13
Sparkades av Malmö - nu berättar han om besvikelsen och nya satsningen: ”Skulle jag inte vara redo för SHL?”
Han tog upp Malmö till SHL.
Några dagar senare kom beskedet: sparkad.
– Jag var i chock. Det som blev min räddning var att jag kunde fokusera på dragracing, som jag kört hela sommaren, säger Mats Lusth.
2 april 2015.
Malmöspelarna firar i Tegera Arena i Leksand och man slänger in huvudtränaren Mats Lusth, 53, i duschen.
Laget har gjort en osannolik resa där man varit uträknade flera gånger och sedan i match sju i Leksand rest sig som fågeln Fenix.
Mitt i allt stod Malmö-ikonen Mats Lusth och dygnsur av svett, öl och duschvatten tackade han laget. En otrolig atmosfär och känsla i det lilla omklädningsrummet i Leksand.
– Vi var det bästa laget, sa han.
Det blev även den sista kontakten Lusth hade med laget.
Några dagar senare kom Malmö med ett pressmeddelande där de berättade att Mats Lusth inte kommer fullfölja sitt kontrakt, som löpte till 2016.
Sparkad.
– Mats har fullföljt sitt uppdrag, som han fick för två år sedan att ta oss till SHL. Men vi menar ändå, att vi behöver göra en förändring i vår ledarstab i förberedelserna inför SHL, sa ordförande Tommy Qvarnfort, som senare tog beslutet att inte ersätta Lusth, utan att flytta upp assisterande tränaren en nivå.
När jag läser upp de där raderna går Lusth igång, likt den racingbil som han nu erövrar Sverige med.
”Inte fått någon förklaring”
Den accar upp i 100 km/h på cirka en sekund och lika uppvarvad blir före detta Malmö-tränaren.
– Jag är oerhört besviken över att jag inte fick vara kvar. Vi har gjort flera satsningar med stora budgetar, men inte lyckas. Nu gick vi upp och jag tycker vi hade något på gång. Det var lite 90-talskänsla över laget där vi hatade att förlora. Jag såg till att den känslan spred sig i laget, säger Lusth och fortsätter:
– Jag har fortfarande inte fått någon förklaring till varför jag inte får vara kvar. Skulle jag inte vara redo för SHL? Jag var kapten i Malmö när vi gick upp 1990. Jag var kapten för laget som vann både SM-guld och Europaguld. Totalt har jag tre SM-guld som spelare och som tränare har jag varit headcoach i snart tio år i tre olika länder. Vem har den erfarenheten?, säger Mats Lusth,
Han har sin åsikt klar för hur allt gått till. Ett typ av maktspel.
– Jag har min syn klar. Men kommer ligga lågt, säger han
Det som gjorde Malmös behandling av Mats Lusth ännu mer intressant var när Malmö berättade, i samma pressmeddelande, att de hissar Lusth tröja till taket. 66 ska förevigas i Malmö Arena.
”Racingen har hjälpt mig”
Vill du att de styrande i Malmö ska hissa din tröja?
– Bra fråga. Du fattar hur jag känner. Jag älskar Malmö. Föreningen är mitt allt. Jag älskar den. Men det kommer kännas konstigt på isen att stå bredvid de som sparkat mig och se min tröja åka till taket, säger han.
Nu har han en säsong kvar på kontraktet och har full lön i nio månader till. Han har använt den här tiden till att byta inriktning. Han har blivit racingförare i dragracing.
– Adam Flamholc ringde mig i våras och ville att jag skulle raca med honom. Nu har jag gjort det hela sommaren och leder faktiskt min klass, PRO street serien. Det är två tävlingar kvar och racingen har hjälpt mig att komma över det trista som hände i hockeyn. Nu känner jag samma känsla inför ett race som inför en match och endorfinerna sväller över mig, det gillar jag, säger Lusth, som även hunnit med att gifta sig under sommaren. Ett klassiskt fäbod-bröllop i Orsa där Mats och Eva blev ett.
Sommaren, festen i Orsa och PRO street serien är en sak.
Snart kommer tystnaden, och ensamheten, när racingen är över.
Då väntar ett nytt liv.
– Ja, jag bävar lite inför den dagen när serien är över. Jag har inget hockeyjobb att gå till och hockeyn har varit mitt i 40 år, säger han.
Han kanske följer med Adam till USA och hjälper honom med att skruva på bilen.
– Ja, vi får se vad som händer. Jag vill fortsätta vara hockeytränare i alla fall. Ser heller ingen omöjlighet att komma tillbaka till Malmö, men då måste vissa styrande personer inte vara kvar, säger han lite kryptiskt.