”Vi har lyckats med spelarförsäljningar”

Publicerad 2015-06-16

Skellefteå missade SM-guldet i år. Foto: Bildbyrån

Tre raka seriesegrar och två SM-guld senaste åren.

Nu rapporterar Skellefteå ett superresultat i bokslutet.

Plus 23 miljoner kronor.

Nu kommer klubben satsa stora pengar på en mediakub och en ny restaurang.

I dag kom Skellefteå med sitt bokslut.

Det ryktades om 17 miljoner plus – det slutade med 23 miljoner kronor.

Rekord för svensk hockey, med undantaget för Örebro som gjort en bokförings- och bolagsteknisk åtgärd och kanske inte kan jämföras med Skellefteås bokslut.

– Vi har gjort ett bra arbete med föreningen. Sedan har vi lyckats med spelarförsäljningar. Jimmie Ericsson och Oscar Möller till KHL. Och jag tror vi skickat fem spelare till NHL, säger Pea Israelsson, klubbdirektör.

Värde på 25 milj

Skellefteå är en stormakt i ishockey.

Nu blir man ännu starkare eftersom eget kapital uppgår till otroliga 60 miljoner kronor. Och till skillnad från exempelvis HV71, Leksand (som åkte ur SHL) och Färjestad är Skellefteås kassa utgjort av stora delar fritt eget kapital och inte låst, värderat, i en arena.

– Vi har värderat vår träningshall till 25 miljoner kronor. Men i övrigt är det fritt kapital, säger Israelsson.

Planen på hur Skellefteå ska fortsätta bevaka sin ställning i SHL finns.

Man siktar fortfarande på att ha fem till tio egna spelare i A-truppen, vilket skapar en lokal förankring och gör det möjligt att tjäna pengar på en vidareförsäljning av spelare. SHL-klubbarna har mer och mer upptäckt det som gjorde Djurgården och Frölunda rika för tio år sedan med alla övergångar till NHL och det som Linköping startade med uthyrning av Mårtensson och Weinhandl till KHL sommaren 2008.

– Vi tjänade förra året 4,5 miljoner kronor på övergångar till NHL. I år är den siffran över 11 miljoner kronor. Sedan vill jag inte berätta vad vi fick för Jimmie och Oscar, men visst finns det ekonomi att utbilda hockeyspelare, säger Israelsson.

Mer underhållning

Nu ska Skellefteå Kraft Arena få en ny inomhusmiljö.

En ny restaurang och en ny mediakub.

Den nya mediakuben har en kostnad på sex miljoner kronor, cirka, och Isralesson beskriver den som riktigt häftig.

– Den kommer förstärka upplevelsen i arenan och vi har lite planer på hur vi kan utveckla underhållningen med hjälp av kuben, säger Skellefteå-pampen.

Och nu ska Skellefteå köpa sönder SHL?

– Nej, det gör vi inte. Nästa säsong blir tuffare i och med fler lag som delar på ligabidraget. Vi går också från att budgetera med kvartsfinal till att lägga budget med en semifinal. Det är högt siktat och gör vår vinstmarginal mindre, säger Israelsson.

Följ ämnen i artikeln