Slutsålt i alla matcher – en ekonomisk jackpott
Publicerad 2019-04-27
Slutsålt i Globen och i Hovet i alla matcher.
Djurgården drar in en mångmiljonbonus under SM-slutspelet.
– Vi är glada att vår satsning på Stockholmsprofiler i laget har gjort oss så populära, säger klubbens vd Jenny Silfverstrand.
Efter slutsålt Globen med 13 850 åskådare i två raka hemmamatcher kommer Djurgården tillbaka till Hovet med 8 094 åskådare.
Enligt uttalanden från sportchefen Joakim Eriksson till sajten Hockeysverige så gör Djurgården en vinst på 1,5-2 miljoner kronor på slutsålt Globen och 1–1,5 miljoner kronor på slutsålt Hovet, efter omkostnaderna.
Till Sportbladet vill Joakim Eriksson inte kommentera några siffror utan hänvisar till de med ekonomiskt ansvar i klubben.
– Jag tänker heller inte kommentera några siffror nu. När vi har spelat klart för säsongen ska jag vara helt transparant med vår ekonomiska vinst på matcherna både i Globen och i Hovet, säger Jenny Silfverstrand.
Intäkter utöver budget
Är den här vinsten på publikintäkterna en ren bonus för er?
– Ja, så är det ju. Vi kan inte budgetera något efter grundserien.
Hur mycket av den här vinsten kommer att investeras i den kommande spelartruppen och sportsliga verksamheten?
– Det är för tidigt att uttala sig om, vi vill ha ett starkt kapital och ekonomisk bas över tid. Vi vill ha stabilitet för framtiden, samtidigt som det kan ge en trygghet att kunna springa iväg när det finns tillfälle.
Enligt Joakim Eriksson har spelarbudgeten kunnat ökas successivt – förra säsongen låg Djurgården nia-tia i lönebudget i SHL, den är säsongen fem till åtta och målet på sikt är topp fyra i ligan.
”Gör jättebra saker”
Match fyra i SM-finalen mot Frölunda spelas i Hovet i Stockholm på lördagseftermiddagen, en eventuell match sex spelas i samma arena på torsdagskvällen.
I Globen ska det spelas SM-finaler i innebandy och Carlson Hockey Games med Tre Kronor inför VM i Slovakien.
– Jag kan inte ge nog med superlativer för det stora intresse och det publiktryck det är för att se Djurgården. Det har varit fantastiska ishockeymatcher och fantastisk stämning på läktarna, säger Jenny Silfverstrand.
Hon tycker att det finns ett sug kring klubben som inte bara har med de sportsliga framgångarna och SM-finalen att göra.
– Det är något vi har känt under hela säsongen, nu har vi haft slutsålt i alla slutspelsmatcher men också tidigare under ett flertal matcher i seriespelet. Det är ett kvitto på att vi gör jättebra saker i arbetet med att utveckla sättet vi spelar hockey, säger Jenny Silfverstrand.
Satsar på stockholmare
Djurgården åkte ut högsta ligan 2012, efter två säsonger i hockeyallsvenskan var Stockholmsklubben tillbaka 2014.
Nu spelar Djurgården SM-final för första gången på nio säsonger.
– Det har varit en resa där vi gjorde ett omtag på hela vår verksamhet, vi har velat bygga upp något lugnt och metodiskt. Det är främst på sikt vi har höga målsättningar och ambitioner, säger Jenny Silfverstrand.
Att Djurgården satsat på spelare från Stockholmsregionen har angetts som en förklaring till det ökade publikintresset.
– Att vi valt att konsekvent rekrytera från främst Stockholmsområdet och sedan övriga Sverige tror jag att publiken gillar och har gjort oss attraktiva – vi inledde säsongen utan transatlanter i laget och har nu en, det tycker jag är nästan unikt. Att sedan många av spelarna blivit intressanta för ännu större ligor och flyttar vidare är ett bevis för att de här får rätt utbildning även i vår A-lagsverksamhet, säger Jenny Silfverstrand.
Frölunda vann med 5–2 i Scandinavium i Göteborg på torsdagskvällen och leder SM-finalen med 2–1 i matcher i bäst av sju.