Publikkris – då skänker FBK bort biljetterna

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-12-11

Sportchefen: Vi måste försöka med allt

Publikkris.

Då skänker Färjestad bort biljetterna.

– Vi måste försöka med allt, säger sportchefen Thomas Rundqvist.

Följ ämnen
Thomas Rundqvist.

Rent åskådarmässigt har Färjestad gått på knäna så gott som hela säsongen.

Bottensiffra efter bottensiffra har noterats och det svala publikintresset får hockeyjätten att ta i med hårdhandskarna. Nu skänker man bort biljetter i hopp om att locka tillbaka publiken till arenan.

– Vi måste försöka med allt och vara kreativa, säger Thomas Rundqvist.

Januarierbjudandet, gå två betala för en, är Färjestads strategi för att vinna tillbaka den kräsna hockeysupportrarna. För att notera en nästintill rekordlåg publiksiffra (bara 5631 i hallen i går) under ett möte mellan två av svensk hockeys storfräsare är under all kritik.

Och Thomas Rundqvist tror sig veta vad det svala Färjestadsintresset beror på:

– Det tar ett tag innan de nya, unga spelarna etablerar sig och skapar sig ett namn. Och det gör mycket att spelare som till exempel Peter Nordström är borta.

Rent intäktsmässigt har Färjestad inkasserat betydligt mindre än vad man kalkylerat med. Inför säsongen budgeterade man med ett publiksnitt på 7000 åskådare. Summa summarum, klubben har redan gjort ett rejält underskott.

- Och det är inte bara pengar på biljetter vi förlorar. Utan även försäljningen av souvenirer, mat och dryck blir betydligt mindre.

Är du orolig?

- Det ser inte bra ut och det är en varningsflagg. Men vi har tagit tag i problemet och har börjat erbjuda paketlösningar i hopp om att locka tillbaka publiken, säger Rundqvist.

Följ ämnen i artikeln