Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Sverige har fått Leksands- feber

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-03-26

Jag har aldrig varit med något liknande

Leksandsfebern fortsätter i Hockeysverige.

AIK–Leksand blir slutsålt och till Leksands hemmamatcher är kansliet nedringt.

– Jag har jobbat på kansliet i 12 år och aldrig varit med om något liknande, säger Beth Zimmerman, biljettansvarig.

Årets kvalserie blir det intressantaste någonsin.

För första gången genom tiderna är två lag på topp fem i ishockeyns maratontabell, AIK och Leksand, med i ett avgörande kval till elitserien.

Lägg till Timrå och Björklöven så förstår man att kvalserien är mer namnkunnigt än någonsin.

Och intresset syns på biljettförsäljningen – speciellt till matcherna där Leksand är inblandat.

AIK–Leksand i Globen är så gott som slutsålt – trots att en vecka återstår till nedsläpp.

”Leksand drar till stor del”

– Kul med ett sånt stort intresse. Visst är det Leksand som drar till stor del, men jag hoppas även att AIK-fansen kommer nu och hjälper oss tillbaka till elitserien, säger Hans Mörner, AIK:s vd.

Samma intresse är det för Leksands hemmamatcher.

Trots att försäljningen pågått i två dagar är förköpen till de hetaste matcherna, AIK och Timrå, slutsålda. Beth Zimmerman är den som fått tagit emot de flesta samtalen om biljettköp på Kansliet i Leksands ishall.

– Vi kommer få ett otroligt tryck på oss från publiken i kvalserien. Men det tror jag bara är stimulerande, säger Anders ”Masken” Carlsson, Leksands sportchef.

”Ger oss en miljon kronor”

Den omfattande biljettförsäljningen innebär även extra inkomster för lagen i kvalserien.

AIK har budgeterat med att totalt sälja 25 000 biljetter i kvalserien. Det är med råge spräckt redan nu.

– Bara Leksandsmatchen, 13 850 åskådare, ger en nettovinst på över en miljon kronor, säger Hans Mörner.

”Det lyfter killarna på isen”

Även lag som Bofors, Björklöven och Timrå räknar med många sköna slantar under kvalserien.

Det enda lag som inte får det där jättestora ekonomiska lyftet med en kvalserie är faktiskt Leksand.

– Vi har budgeterat högt inför säsongen. Vi har räknat med kvalserien med en snittpublik på 4 600 åskådare – faktiskt. Men kommer det mycket publik så är det bara jätteroligt och det lyfter killarna på isen, säger Jonas Bergqvist, Leksands VD.

Tusentals biljetter redan sålda

tips & trav

Tomas Ros

Följ ämnen i artikeln