Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

”Ska inte få hända”

Publicerad 2011-11-03

Piloten bromsade – därför kraschade det ryska planet

Utredningen av kraschen är nu klar.

Av misstag bromsade piloten som körde Lokomotiv Jaroslavls plan.

– Det ska inte få hända, säger flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll.

Med anledning av detta fick planet inte tillräckligt med fart och kraschade in i en radiomast, vilket ledde till en av hockeyhistoriens största tragedier.

I går presenterade den ryska haverikommissionen sin utredning efter den tragiska flygplansolyckan som tog 44 liv, däribland den svenske målvaktsstjärnan Stefan Liv.

Uppgifterna är uppseendeväckande.

Skulle vila foten

Man tror bland annat att piloten Andrej Solomontsev av misstag kom åt bromspedalen när han skulle vila foten på fotstödet.

– Bromspedalerna kan ha tryckts ner antingen av kaptenen som styrde planet eller av andrepiloten, säger Alexej Morozov, ordföranden för haverikommissionen, till ryska Sport-Express.

De två piloterna var vana att flyga Jak 40-plan, men nu var det ett Jak 42, något som kan ha föranlett misstaget.

– Säger man det i rapporten kan man tänka sig att deras utbildningsstatus på den typen var något vi kallar negativ transfereffekt på fackspråk. När man byter flygplanstyp måste man vara väl förtrogen på de skillnader som finns så att man inte gör motoriska felgrepp, säger Hans Kjäll.

”Krävs mer utbildning”

– Det är ju bristande typutbildning om man gör ett sådant fel. Det ska inte få hända, typutbilddningen ska vara så noggrann och omfattande att man är helt säker på att piloten förstår alla skillnader. Annars är man inte godkänd för att flyga typen, det kräver mer utbildning.

Misstagets konsekvenser blev ödesdigra. Planet fick inte tillräckligt med fart och kraschade in i en radiomast. Hela KHL-laget Lokomotiv Jaroslavl befann sig i planen och 44 av 45 personer omkom.

Däribland svenske målvaktsstjärnan Stefan Liv, 30.

Följ ämnen i artikeln