Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Tobias, Tim

Hockeyfeber i huvudstaden: ”Har fått massvis med samtal...”

Publicerad 2018-08-20

Succé förra säsongen.

Då råder hockeyfeber bland Djurgårdens supportrar.

– Vi har sålt fler säsongskort redan nu än vad vi gjorde totalt under förra säsongen, säger Jesper Björck, publik- och marknadsansvarig i klubben.

Djurgården överraskade stort förra säsongen, slutade tvåa i SHL-tabellen och tog sig till SM-semifinal.

Det har fått klubbens supportrar att redan börja längta till kommande säsong.

Klubbens försäljning av säsongskort har varit succéartad och det mesta talar för att 3 000-gränsen passeras.

”Vill flytta fram seriestarten”

Ett högre tryck har det inte varit sedan Djurgården gick upp i SHL för fem säsonger sedan.

– Vi har sålt fler säsongskort redan nu än vad vi gjorde totalt under förra säsongen. Nu hoppas vi också på en ordentlig slutspurt, säger Jesper Björck, publik- och marknadsansvarig i Djurgården.

Han fortsätter:

– Vi har fått massvis med samtal från supportrar som vill att vi ska flytta fram seriestarten. De är laddade för nya säsongen och vill att den ska starta nu.

Djurgården har också valt ett nytt grepp för att fylla Hovet vid flertalet tillfällen under säsongen.

De hårdsatsar på åtta utvalda matcher.

– Hemmapremiären är den första. Det ska vara ett extra inslag med större klack, åtta tillfällen när det verkligen gungar till på Hovet och skapas ett ordentligt tryck.

De säljer också mer

Sportbladet har kontaktat samtliga 14 SHL-klubbar i hopp om att få en fingervisning av säsongskortförsäljningen.

Av ungefär hälften som svarat märks också en tydlig ökning.

Regerande mästaren Växjö har sålt mer än vad de gjorde vid samma tidpunkt förra säsongen och Rögle, som tippas bli en överraskning, har också överträffat förra säsongens försäljning och är nu uppe i runt 2 000 sålda säsongskort.

Brynäs sålde 2 300 säsongskort förra säsongen och räknar med att hamna på samma siffra även i år. Det gör även Malmö som förväntas hamnas på samma siffra, 1 945, som förra säsongen. Men Luleå har, däremot, ökat sin försäljning med tio procent.