”Leksand borde få en större del av tv-intäkterna”

Publicerad 2014-01-14

Störst intresse för Leksand på bortais – det borde belönas, anser Wikegård

Leksand drar mycket publik på bortaplan.

Leksand lockar flest publik av alla lag på sina bortamatcher.

Nu anser experten Niklas Wikegård att klubben borde få en större del av SHL:s tv-intäkter.

– Jag tycker fan att det borde vara så, säger han i sin videoblogg på TV4.

Niklas Wikegård.

Leksand är nykomling i SHL och det lilla samhället i Dalarna har bara 15 000 invånare. Men klubben engagerar övriga Sverige.

Tittar man på statistiken är Leksand överlägset när det gäller att locka folk till sina bortamatcher.

Nu tycker experten Niklas Wikegård – som tidigare medgett att Leksand är hans favoritlag – att klubben borde få en större del av SHL:s tv-intäkter.

”Borde vara ett bonussystem”

– Leksand drar enormt mycket folk på bortaplan. Man drar 6959 i snitt, vilket är 500-600 mer än tvåan, vilket är väldigt mycket pengar på bortaplan, säger Wikegård i sin blogg på TV4:

– Jag sitter bara och funderar på den här grejen, och det kanske kommer helt konstigt, men i många andra stora ligor får de lag som drar mycket och är starka... Leksand är nykomling i år, jag vet det – men på något sätt borde det vara ett bonussystem att lag som drar mycket folk, som får mycket uppmärksamhet, som har mycket media, borde få en större del av tv-kakan eller andra typer av intäkter. Jag tycker fan att det borde vara så.

”Många lag tackar Leksand”

Wikegård fortsätter:

– Det är bara att gratulera Leksand som har väldigt starka fans runt om i Sverige och jag är helt övertygad om att många lag tackar Leksand. Jag menar Färjestad som har haft svårt att dra folk under några år, det är i stort sett lapp på luckan när Leksand kommer ner. Fantastiskt häftigt.

Följ ämnen i artikeln