’Läskigt att flyga’

Publicerad 2011-09-09

Svenska proffsen kräver förändring: Klubbarna måste kolla in alla plan

Flera spelare vittnar om skräckresor i Ryssland. Nu kräver svenskarna förändring – och blir uppbackade av Rysslands president.

– Efter en så här stor tragedi kan det ju vara bra att kolla in alla plan, säger Jonas Junland.

Hård kritik riktas nu mot den ryska flygtrafiken och flera spelare berättar om en undermålig standard. Den svenske KHL-nykomlingen Jonas Junland, som spelar i Kazakhstan-baserade klubben Barys Astana, har under försäsongen flugit med Yak-42 samma modell som Lokomotiv Jaroslavl kraschade med.

– Det vill nog till att vår förening tittar till våra plan för det här känns ju inte helt bra, säger Junland.

Fick förbud att landa

– När vi flög till Europa fick vi inte ens flyga i vårt eget plan för det var förbjudet att landa på Europeiska flygplatser med den modellen. Hade det varit nu hade man nog frågat men då tänkte man inte ens på det – det var bara att hoppa på ett reguljärflyg i stället och inte ens bry sig om det. Jag vet inte vad det berodde på men det skulle vara kul att veta.

Kommer du ställa något krav på klubben nu?

– Inte som enskild individ men man kan göra det tillsammans. Vi kommer nog be om att klubben kollar så allt är korrekt. Det kanske är något ligan borde titta på, efter en så här stor tragedi kan det ju vara bra att ta gemensamt beslut och

kolla in alla plan.

Daniel Tjärnqvist, som spelat i Jaroslavl, har åkt runt i Ryssland i tre säsonger.

– Det är lite lägre standard där. Men det är en del av när man skriver på där också, då skriver man på för ett lag, reser med laget och gör allt med laget, säger Tjärnqvist.

Plan från Sovjettiden

I dag existerar 130 flygbolag i Ryssland och många av dem använder sig fortfarande av plan som byggdes under Sovjettiden. Enligt den ryske infrastrukturministern är 57 stycken Yak-42 fortfarande i bruk.

I går gick den ryska presidenten Dmitrij Medvedev ut och medgav stora brister.

– Vi kan inte fortsätta så här. Läget inom det ryska  civilflyget måste förändras radikalt, sa presidenten.

– Antalet flygbolag bör minska drastiskt och det är nödvändigt att vi gör det inom kort.

Tar kraschen på allvar

Det svenska ishockeyförbundet har redan särskilda bestämmelser för lands­laget kring flygresor i Ryssland. Efter onsdagens tragedi kommer dessa ses över ytterligare.

– Vi ser väldigt allvarligt på det som har hänt. Vi arbetar redan med en ny säkerhetspolicy och när den utformas kommer man definitivt ta hänsyn till kraschen, säger landslagschef Tommy Boustedt till Metro.

Följ ämnen i artikeln