Klart: Här bor de svenska fansen
Uppdaterad 2016-06-20 | Publicerad 2015-12-14
Rekordstort intresse för fotbolls-EM: ”Extremt tryck”
Sugen på att besöka Frankrike för att se Sverige i fotbolls-EM i sommar?
Nu har Camp Sweden släppt sina planer för sommarens mästerskap. Cap Esterel i staden Agay blir de svenska fansens fasta punkt.
– Det här är det sista ”riktiga” EM-slutspelet och det är ett extremt tryck, det märker vi redan nu, säger Camp Swedens vice ordförande Lindha Jansson.
Ett halvår kvar till EM-premiären mot Irland i Saint-Denis.
Nu har Camp Sweden satt planeringen för de svenska fansen till sommarens mästerskap.
Den fasta punkten blir Cap Esterel i staden Agay på den franska sydkusten. Totalt räknar organisationen med att upp mot 10 000 svenskar gör resan ner till Frankrike i sommar.
– Det var ett jättetryck inför Kiev 2012 och då var vi 7-8 000 människor. Nu är det ännu större tryck och jag tror att vi blir upp mot 10 000 supportrar på plats i Frankrike, säger Camp Swedens vice ordförande Lindha Jansson.
Öppnar efter premiären
Tanken är att fansen rör sig från Paris ner mot Agay efter premiären mot Irland den 13 juni. Camp Sweden kommer att öppna sent på kvällen efter premiären mot Irland och stänga tio dagar senare. Därifrån kommer även möjlighet att kunna köpa transport till matchorterna Toulouse och Nice att erbjudas i mån av plats.
– Vi har ett stort resort med både väldigt många lägenheter och plats för husvagn och tält. Exakt hur många som får plats är inte riktigt klart än, säger Lindha Jansson.
Som vanligt kommer ett stort eventområde att sättas upp på anläggningen i Agay. Nytt för i år är dock att möjligheten att åka buss ner till värdlandet kommer att finnas för samtliga supportrar.
– Vi har märkt att det funnits ett intresse tidigare. Det här blir ett extra erbjudande för de som inte tar sig ner på egen hand i form av bil eller flyg, berättar Lindha Jansson.
”Irland blir tuffast”
Hur upplever ni trycket?
– Det här är det sista ”riktiga” EM-slutspelet på länge (när alla matcher spelas i ett och samma land) och det är ett extremt tryck, det märker vi redan nu att det är otroligt många mejl och folk som hör av sig.
Och tuffaste supportermatchen?
– Det blir nog Irland. Jag hörde i någon intervju att de räknar med 10 000 supportrar så då blir vi väl ungefär lika stora, hoppas jag.
Stor guide till EM – biljetter, arenor, resa här!
Biljetterna: Så här ser du till att inte missa festen
Uefa har satt upp kvoter för respektive arena angående hur många av biljetterna som ska gå till supportrarna. Minst 16 procent per lag är det sagt, vilket gör att de minsta arenorna, som Toulouse, betyder 6 000 biljetter till Sverige. Medan en match på nationalarenan Stade de France i stället ger 15 000 biljetter. Skulle motståndarlaget inte utnyttja hela sin biljettilldelning kan Sverige få ytterligare biljetter.
Uefa har redan sålt en stor andel biljetter under en försäljningsperiod i somras. Den 14 december släpps ytterligare biljetter via Uefa.com till de olika lagens supportrar.Till våren öppnar Uefa också en biljettportal där biljetter från tidigare försäljningsperioder kan säljas och köpas till inköpspris.
Svenska fotbollförbundet har vid tidigare mästerskap delat biljetterna rakt av till fotbollsrörelsen/sponsorerna, allmänheten och medlemmarna i supporterklubben, men till sommaren EM har Uefa satt ner foten och de nationella förbundet får i stället bara fördela 1000 biljetter till den första gruppen, resten ska gå till supportrar från allmänhet eller supporterklubben.
Det gör att minst 5000 biljetter per match går till supportrarna, uppdelat efter förbundets biljettpolicy. Den innebär att 50 procent går till supporterklubben medlemmar, där ett visst antal med höga lojalitetspoäng får förtur. I en andra utlottning fördelas sen de andra biljetterna till övriga medlemmar. Sen görs en tredje utlottning med de resterande 50 procenten, där både allmänhet och supporterklubbsmedlemmar har chansen.
Biljettansökan öppnas på Uefa.com på måndag den 14 december klockan 12.00, och stängs den 18 januari klockan 12.00. Det spelar ingen roll när under perioden som man ansöker.
Arenorna: Här spelas alla matcherna under EM 2016
Stade de France, Saint-Denis
Invigd: 1998.
Publikkapacitet: 80 000 (12 800 biljetter om Sverige får spela här)
Kommentar: Frankrikes nationalarena, där också bland annat Frankrikes öppningsmatch och finalen spelas. Uppbyggd i tre våningar, där den lägsta kan flyttas undan för att få fram löparbanorna. De två övre etagen sluttar brant neråt.
Läge: Ligger i staden Saint–Denis en och en halv mil utanför Paris. Tunnelbanan går hela vägen till arenan, linje 13 är det som gäller och från Champs–Elysées är det 13 stationer. Gå av på ”Porte de Paris”.
Antal matcher: Sju (fyra gruppspelsmatcher, en åttondelsfinal, en kvartsfinal och finalen).
Stade Bollaert–Delelis, Lens
Invigd: 1932, ombyggd till sommarens EM.
Publikkapacitet: 35 000 (5 600 biljetter till svenska supportrar).
Kommentar: Fyra friliggande läktare, där kortsidorna har väldigt stora sektioner.
Läge: Kanske den mest centrala av alla EM–arenorna. Ligger bara en dryg kilometer från Lens stadskärna och 500 meter från tågstationen.
Antal matcher: Fyra. (Tre gruppspelsmatcher och en åttondelsfinal).
Stade Pierre–Mauroy, Lille
Invigd: 2012.
Publikkapacitet: 50 000 (8 000 biljetter till svenska supportrar om Sverige får spela här).
Kommentar: Uppbyggd i tre etage och har vissa likheter med Friends Arena i Solna. Flyttbart tak som kan dras över planen på 30 minuter.
Läge: Ligger i förorten Villeneuve d’Ascq, sex kilometer från Lilles centrum. Tunnelbanan, linje 1, tar supportrarna ut till arenan. Stationerna ”Cité Scientifique” och ”4 Cantons Grand Stade” är de som ligger närmast arenan.
Antal matcher: Sex. (Fyra gruppspelsmatcher, en åttondelsfinal, en kvartsfinal).
Parc des Princes, Paris
Invigd: 1972. Renoverad inför EM.
Publikkapacitet: 45 000 (7 200 biljetter om Sverige får spela här).
Kommentar: PSG:s och Zlatan Ibrahimovics hemmaarena. Är den tredje arenan på platsen, här spelades VM–fotboll redan 1938. Uppdelad i två etage, men är inte någon av turneringens fräckaste arenor.
Läge: Ligger i sydvästra delen av Paris, 4,2 kilometer från Eiffeltornet. Bästa sättet att komma dit är att ta tunnelbanan, linje 9, och hoppa av på ”Porte de Saint–Cloud”.
Antal matcher: Fem (fyra gruppspelsmatcher, en åttondelsfinal).
Stade de Lyon, Lyon
Invigd: 2016.
Publikkapacitet: 59 000 (9 440 biljetter om Sverige får spela här).
Kommentar: Arenan kommer inte vara klar förrän den 9 januari nästa år, då Lyon ska premiärspela här. Uppdelad i tre etager och en av turneringens fräckaste arenor.
Läge: Ligger en mil utanför Lyon, men till skillnad från Friends Arena så har man här tänkt på transportmöjligheter för publiken. En tunnelbanelinje kommer gå hela vägen ut och släppa av supportrarna bara ett par hundra meter från insläppet.
Antal matcher: Sex (fyra gruppspelsmatcher, en åttondelsfinal, en semifinal).
Stade de Nice, Nice
Invigd: 2013.
Publikkapacitet: 35 000 (5 600 biljetter om Sverige får spela här).
Kommentar: Miljövänlig arena som med hjälp av solceller fångar in tre gånger så mycket energi som arenan behöver. Uppbyggd i tre olika etage.
Läge: Ligger en mil utanför stan, och arrangörerna kan få lite problem med transporten till matcherna. När Nice spelar hemma i ligan går shuttlebuss nummer 95 från stan till stadion, men det tar 50 minuter att åka de tio kilometrarna. Även ett TER–tåg stannar i närheten, men då krävs det ändå busstransport vidare till arenan från tågstationen.
Antal matcher: Fyra (tre gruppspelsmatcher och en åttondelsfinal).
Stade Geoffrey Guichard, Saint-Etienne
Invigd: 1931. Nyrenoverad och ombyggd 2014.
Publikkapacitet: 42 000 (6 720 biljetter om Sverige får spela här).
Kommentar: En arena i engelsk stil, länge med fyra separata läktare, men sedan 2014 är hörnen åtminstone löst sammanbyggda. En av kortsidorna är nästan en helt egen sektion, bra stämningsläge för de supportergrupper som hamnar där.
Läge: Ligger fyra kilometer utanför stadskärnan. Buss 9 från centralstationen eller spårvagnslinjerna T1 och T2 stannar också i närheten av arenan.
Antal matcher: Fyra (tre gruppspelsmatcher, en åttondelsfinal).
Stade de Bordeaux, Bordeaux
Invigd: 2015.
Publikkapacitet: 42 000 (6 720 biljetter om Sverige får spela här).
Kommentar: Samma arkitekt som till Allianz Arena i München, och de 900 pelarna på utsidan av som håller taket flytande är verkligen unikt.
Läge: Bordeauxs nya arena ligger längre ut från stadskärnan än gamla Stade Chaban–Delmas. Åtta kilometer bort ligger Stade de Bordeaux, spårvagnslinjen C tar dig hela vägen till arenan från centrum. Kliv av på slutstationen ”Parc de Expositions/Stade”.
Antal matcher: Fem (fyra gruppspelsmatcher och en kvartsfinal).
Stade de Toulouse, Toulouse
Invigd: 1938. Nyrenoverad och ombyggd VM 1998 och EM 2016.
Publikkapacitet: 33 000 (5 280 biljetter om Sverige får spela här).
Kommentar: Johan Elmanders gamla hemmaplan är den minsta av EM–arenorna. Används också som nationalarena för Frankrikes rugbylandslag.
Läge: Är belägen på en ö mitt i floden Garonne, drygt tre kilometer från centrala Toulouse. Tunnelbanelinje B tar dig till arenan, gå av på någon av stationerna ”St Michel” och ”Empalot”.
Antal matcher: Fyra (tre gruppspelsmatcher, en åttondelsfinal).
Stade Velodrome, Marseille
Invigd: 1937, i princip totalt ombyggd till 2014.
Publikkapacitet: 67 000 (10 720 biljetter om Sverige får spela här).
Kommentar: EM:s utan tvivel fräckaste arena. Den helt ombyggda ”rymdskeppet” kostade 2,6 miljarder kronor men ser ut att vara värd vartenda öre.
Läge: Arenan ligger fyra kilometer från stadskärnan. Enklaste sättet att ta sig hit är den röda tunnelbanelinjen. Från stationerna ”Prado” och ”Sainte–Marguerite Dromel” är det fem minuters promenad till Velodromen.
Antal matcher: Sex (fyra gruppspelsmatcher, en kvartsfinal och en semifinal).
Se det på plats: Så här tar du dig till Frankrike och EM
Flyg
Det finns en mängd sätt att ta sig till Frankrike. Landet har en mängd stora flygplatser. Från Arlanda flyger SAS, Air France och Norwegian direkt till Paris. Från Stockholm Skavsta flyger Ryanair till Paris och Marseille. Från Landvetter gör SAS och Air France detsamma. Ryanair flyger till Paris och Marseille. Från Kastrup flyger SAS, Air France, Norwegian och Easyjet direkt till Paris.
Med mellanlandningar är det heller inga problem att ta sig till de flesta andra spelorterna, som Marseille, Nice, Lyon och Bordeaux.
Ytterligare ett alternativ är att flyga billigt till London och sen ta Eurostar–tåget till Frankrike på några få timmar.
Bil
Från Stockholm till Paris är det 187 mil och enligt Viamichelin tar resan drygt 20 timmar. Till den sydligaste EM–staden Marseille är det 246 mil och resan tar drygt 25 timmar.
Motorvägarna i Frankrike är kanske de bästa i Europa och även långa sträckor går oftast förhållandevis snabbt att köra. Ett tips kan dock vara att lämna bilen vid hotellet på matchdagarna och i stället använda tunnelbana/spårvagn. Ofta kan det vara svårt att hitta parkering i någorlunda närhet till arenan.
Tåg
Med ett antal byten går det att ta tåget till Frankrike utan större problem. Från Malmö och Göteborg tar resan till Paris 20–21 timmar, från Stockholm ytterligare två–tre timmar.
Väl i Frankrike är tågen förmodligen det absolut bästa transportmedlet. Det går snabbtåg mellan de flesta städerna och det franska tågbolaget storsatsar under EM med ett stort antal extratåg mellan värdstäderna.