Landslagets taktik sågas av experten
Uppdaterad 2015-06-08 | Publicerad 2015-06-04
”Det är katastrof, är det VM -94 eller?”
Ingen aktivitet från det svenska laget på sociala medier.
Katastrof, tycker sociala medier-experten Jackie Kothbauer.
– Jag förstår inte varför inte Sverige ser det här om en chans för att få fler sponsorer och mer pengar, säger hon.
De svenska spelarna kommer inte att använda sig av sociala medier under VM i Kanada. I stället kommer spelarna att uttala sig via landslagets officiella konton.
En taktik som gör sociala medier-experten Jackie Kothbauer bekymrad.
– Är det VM -94 eller? Det känns inte alls som år 2015. Det är så viktigt att aktivera kontakten mellan spelare och fans. VM är en folkfest och det vill man uppleva tillsammans, säger Jackie Kothbauer.
Beslutet bygger på att man vill "vara i VM-bubblan", men en av anledningarna till blockeringen från landslaget har också att göra med det näthat som uppstod vid hemma-EM 2013. Men det är en förklaring som Kothbauer inte köper.
– Men se på det som en fotbollsmatch. Gå hem, slicka såren och lägga upp en ny taktik. Lär er något av det och om ni nu inte var beredda på det senast så se till att vara det nu i stället. Jag är övertygad om att sociala medier ger mer energi än vad det tar, det är ju inte bara negativa kommentarer och näthat.
"Tjejer bättre på sociala medier"
I stället vill Kothbauer se en helt motsatt taktik gentemot vad damlandslaget kommit fram till. Kothbauer vill se en satsning på sociala medier under mästerskapet.
– Tjejer är rent generellt mycket bättre än vad killar är på sociala medier. Varför inte göra det här till en tjejgrej? Nästan alla stora bloggare är tjejer, se till att få med de på tåget och gör det här till en folkfest tillsammans. Det är ju ett perfekt sätt för att öka intresset, tycker hon.
Medan svenskorna drar sig tillbaka så verkar amerikanskorna bli aktivare på sociala medier än tidigare. Är det en kulturskillnad?
– Man brukar säga att USA ligger två år före övriga världen gällande sociala medier. De tar chansen att expandera sig och synas vilket innebär ett större intresse, fler sponsorer och mer publik. Jag förstår inte varför inte Sverige ser det här om en chans för att få fler sponsorer och mer pengar in till damfotbollen.