Maradona-regissören: ”Han har inte sett den”
Publicerad 2019-05-21
CANNES. En film om sex, droger, maffian & så fotboll, förstås.
När nya dokumentären ”Diego Maradona” hade galapremiär på filmfestivalen, var fotbollslegendaren, normalt väldigt fåfäng, inte här.
– Det har inget med vad han tycker om fimen att göra, för han har inte sett den. För några dagar sedan lovade han komma hit. Men han är en av de mest oförutsägbara människor jag haft att göra med, säger Oscarsvinnande regissören Asif Kapadia.
Det är inte första gången en film om den nu 58-årige Diego Maradona har haft världspremiär på Cannes-festivalen. För elva år sedan var det ”Zigenarnas tid”-regissören Emir Kusturica som hade gjort en film om honom. Där berättade Maradona frispråkigt om allt från fotboll till politik och knarkmissbruk. Och någonstans blev det också en metafilm om tillkomsten av själva filmen. Maradona var nämligen, minst sagt, strulig, under hela inspelningen.
Kvällen före galapremiären träffade jag Emir Kusturica på en fest.
– Är inte Maradona här? frågade jag.
– Visst, han sitter där borta, kom ska jag presentera er, sa han och drog med mig till en soffa.
Samtidigt kom mexikanska filmstjärnan Salma Hayek fram till Maradona. Vem tror ni Maradona, dessutom kass på engelska, helst ville prata med..?
Det blev bild på dem tillsammans, i alla fall.
Nya filmen berättar i och för sig om den fattiga uppväxten, men koncentrerar sig annars på de sju år, 1984-1991, när Maradona spelade i Napoli i italienska ligan.
Blev vän med maffian
I filmens inledning får vi se hur några bilar i rasande fart kör genom Neapels centrum. Hur Maradona gör entré på presskonferensen där han ska presenteras. Hur första frågan han får är om det är camorran, den lokala maffian, som ligger bakom den på sin tid rekordhöga övergångssumman, 65 miljoner kronor. Och hur Napolis klubbdirektör upprört svarar med att slänga ut journalisten för att frågan är så oförskämd.
Gravt hyckleri, för så småningom i filmen avslöjas en hel del om maffians betydelse för affären och dess kontakter med fotbollsklubben och Maradona. Visst, vi får se hur fotbollsgeniet Maradona förvandlar ett närmast utskrattat fotbollslag till ett av Europas bästa. Vi får se hur Maradona för Argentina till VM-guld 1986. Och naturligtvis är ”Guds hand”-målet och dribblingsmålet från matchen mot England i samma VM-turnering med.
Men det handlar också om hur Maradonas fall tar sin fart just i Napoli. Sex med prostituerade, utomäktenskapliga barn och ett kokainmissbruk som går överstyr, allt under överseende av maffian, där några blev Maradonas nära vänner.
Maffian styrde staden Neapel. Maradona kände sig trygg i deras samvaro.
”Ingen hade riktigt fångat hans själ”
Regissören Asif Kapadia, 47, har tidigare gjort filmer om brasilianska racerföraren Ayrton Senna (1960-1995) och brittiska popstjärnan Amy Winehouse (1983-2011), för vilken han vann en Oscar.
– Det här har varit min största utmaning, för Maradona är minst dubbelt så välkänd som Senna och Amy tillsammans. Fotboll är ju världens största sport, säger han.
Allt började med att en av de producenter som Kapadia brukar jobba med, fick höra talas om att det fanns närmare 500 timmar privatfilmer om och med Maradona. Hans dåvarande managers brukade filma allt, från presskonferenser och matcher, till familjesammankomster och vilda drogfester.
Kapadia, Liverpool-fan och som de flesta engelsmän måttligt förtjust i Maradona efter det där ”Guds hand”-målet, var tveksam.
– Men efter att ha sett andra filmer om honom, tyckte jag inte att någon riktigt hade fångat hans själ.
”Aldrig träffat någon så oförutsägbar”
Att Diego Maradona var strulig, förstod filmgänget redan inför första träffen. Kapadia och hans team fick vänta fyra dagar i Dubai, innan de fick ett kort möte med Maradona. Detta trots att han genom sina ombud gett besked att han självklart ville ställa upp och han var lite stolt att en Oscarsvinnare skulle göra filmen.
– Vi ändrade taktik. Vi gjorde helt enkelt vår film. Klippte ihop allt material vi ville ha med och träffade Maradona först efter det. Han blev sur över vissa frågor, till exempel om knarkmissbruket, men sa samtidigt att han uppskattade vår ärlighet och svarade så gott han kunde.
Vad tycker han om filmen?
– Det vet jag inte. Jag har försökt visa den i stort sett färdiga filmen för honom länge. Först i Dubai, men då hade han plötsligt åkt till Vitryssland och medan jag tänkte ”var fan ligger det?” for han vidare till Colombia, till Moskva, sedan Argentina och till sist Mexiko.
Varför ville han inte komma till Cannes?
– Jo, för fyra dagar sedan sa han att han skulle komma, men jag har aldrig träffat en person som är så oförutsägbar som Maradona och som ständigt ändrar sig utan något till synes vettigt skäl.
Asif Kapadia säger att han har lärt sig mycket om kändisskapets baksidor genom de tre filmerna om Senna, Winehouse och Maradona.
– Diego både älskar och hatar att vara i rampljuset. Jag tror det är tur att hans storhetstid var på 1980-talet, det är tveksamt om han hade orkat överleva allt det hat som finns på sociala medier.
– Han var bara tonåring när han kunde köpa sina föräldrar ett vettigt hem. En egen teori jag har fått via mina tre filmer är att folk med enkel bakgrund som redan som barn blir rikare än sina föräldrar, något slår slint i huvudet på dem då.