Hotas av diskning – så ska PSG 'lura' reglerna

Publicerad 2012-09-19

Uefa: Kommer se över avtalet

Uefa har börjat agera för att stoppa fotbollsklubbarnas ekonomiska dopning.

Nu är Paris Saint-Germain nära ett nytt sponsoravtal som ska skydda dem från Financial Fair Play-reglerna.

Ett sponsoravtal värt drygt 3,4 miljarder med Qatar National Bank.

Uefa meddelade nyligen att prispengarna för 23 europeiska klubbar hålls inne då kontrollorganet CFCB inlett en utredning kring om klubbarna kan ha brutit mot Financial Fair Play-reglerna. Ett regelverk som även hotar några av fotbollens största.

Köpt spelare för 2,1 miljarder

En av dem är Zlatan Ibrahimovics Paris Saint-Germain som bara sedan juni 2011 spenderat drygt 2,1 miljarder svenska kronor på spelarköp. Nu jobbar den franska klubben på en lösning för att kunna visa gröna siffror i ekonomin och därmed följa det nya regelverket.

Enligt AFP, återgivet av lexpress.fr, är PSG nära ett nytt sponsoravtal med Qatar National Bank värt drygt 3,4 miljarder kronor över fyra år. Genom avtalet skulle banken bland annat överta reklamloggan på lagets matchtröja från Fly Emirates. Dessutom diskuteras om banken även kan köpa en del av arenanamnet “Park des Princes”.

– Det är möjligt att kontraktet redan är underskrivet. I vilket fall kommer det att ske innan PSG måste presentera sitt ekonomiska resultat i oktober, säger en källa inom franska fotbollsförbundet till AFP.

Qatar National Bank kontrolleras av Qatars stat, som även äger Paris Saint-Germain genom investeringsfonden Qatar Investment Authority. Avtalet kan också i sig vara ett regelbrott meddelar en källa inom Uefa.

Måste motsvara marknadsvärdet

– Det finns inget som hindrar att ett bolag från Qatar sponsrar en klubb som ägs av Qatar. Men det finns en kommitté inom Uefa som, mot bakgrund av Financial Fair Play, kommer att titta på vilken typ av avtal det är. Det viktigaste kriteriet är att det motsvarar marknadsvärdet. Att summan som betalas motsvarar det uppskattade värdet, säger en källa inom Uefa till AFP.

Frågan är då om sponsorn får valuta för sina 850 miljoner kronor om året? Som jämförelse kan sägas att Fly Emirates enligt det nuvarande avtalet betalar motsvarande 30 miljoner kronor för reklamplatsen på PSG:s matchtröja.

Ligarivalerna Lyon och Marseille får enligt AFP mellan 42 och 51 miljoner kronor om året genom sina tröjavtal och inte ens europeiska jättarna Manchester City (Etihad Airways), Barcelona (Qatar Foundation) och Bayern München (Deutsche Telekom), alla med omkring 255 miljoner kronor om året, kommer i närheten av PSG:s nya avtal.

Paris Saint-Germain vill enligt AFP inte kommentera det eventuella nya sponsoravtalet. Om ett lag bryter mot Uefas regler kan de i värsta fall straffas med uteslutning från de europeiska cuperna.

Följ ämnen i artikeln