Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Sponsorjättarna vänder sig mot Fifa

Publicerad 2014-06-09

Efter mutskandalen: Fifa pressas av Visa och Adidas

Rapporter avslöjar de slavliknande villkoren för arbetare som bygger arenor inför Fotbolls-VM i Qatar.

Fifa ligger pyrt till hos sina huvudsponsorer efter mutskandalen gällande VM i Qatar 2022.

Senast i raden att utkräva en ordentligt utredning är Visa och Adidas.

"Den negativa tonen är varken bra för fotboll eller för Fifa och dess partners", säger Adidas i ett uttalande.

I helgen gick Fifas huvudsponsor Sony ut och krävde en regelrätt utredning av Fifa, med anledning av korruptionsanklagelserna kring VM i Qatar 2022.

Nu får de sällskap av ytterligare två huvudsponsorer. Både Visa och Adidas, som nyligen förlängde sitt samarbete med Fifa fram till 2030, uttrycker oro och besvikelse efter skandalen. Adidas poängterar nu att ryktena skadar deras varumärke.

"Den negativa tonen i debatten kring Fifa just nu är varken bra för fotboll eller för Fifa och dess partners", säger sportjätten i ett uttalande.

The Guardian skriver att Visa förväntar sig att Fifa "vidtar lämpliga åtgärder" för att svara på anklagelserna om korruption, samt att Fifa ska följa eventuella rekommendationer som utredningen ger.

Kräver grundlig utredning

Även Coca-Cola, BP och Budweiser ser allvarligt på händelserna.

– Allt som förringar uppdragen och idealen för VM är ett bekymmer för oss, men vi är övertygade om att Fifa tar dessa anklagelser på största allvar och utreder dem grundligt, säger en talesman för Coca-Cola.

Qatar har konsekvent nekat till alla anklagelser om korruption och Fifa har själva tillsatt en utredning som ska undersöka om några oegentligheter har förekommit. Rapporten förväntas bli klar i dag, men kommer inte att presenteras förrän efter VM i Brasilien.

Följ ämnen i artikeln