Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Hildegard, Magnhild

Hammarby drömmer om Europa, publikrekord och nytt Söderstadion

Publicerad 08.34

Hammarby har sålt över 10 000 biljetter till det historiska Champions League-mötet med Benfica. 

Då hoppas klubbens vice vd att publikrekordet på 18 537 ryker. 

– Jag tycker vi har något unikt också i förhållande till det som sker i Europa, säger Markus Nilsson.

För första gången ska Hammarby spela ett Europakval på damsidan. Det är ett dubbelmöte med Benfica som står mellan de regerande mästarinnorna och ett Champions League-gruppspel.

– Det känns förväntansfullt. Det ska bli väldigt kul. Det har varit en både lång men samtidigt ganska snabb resa dit känns det som. Det känns jävligt spännande, säger klubbens vice vd Markus Nilsson.

Hammarby lottades som bortalag, men då Tele2 var uppbokat då, valde klubben att förhandla om en ändrad spelordning och ge bort den fördel det innebär att avsluta på hemmaplan.

Diskussionerna med Benfica inleddes direkt när lottningen var klar.

– Jag vet inte om de riktigt förstått vad det är de kommer att komma till på onsdag.

Hade det inte gått att ändra hade matchen fått spelas på Grimsta. Går Hammarby till gruppspel kan hemmamatcherna behöva spelas längre bort än så, då Kanalplan är för litet.

– Som det ser ut i dagsläget så har vi tre tillgängliga datum på Tele2 under hösten, annars är det Studenternas som gäller.

Vill ha nytt Söderstadion

Arenafrågan är ett problem för Hammarby. Kanalplan, som är deras ordinarie hemmaplan, tar drygt 3 000 åskådare. Under mästarsäsongen 2023 landade klubben på ett publiksnitt på 4 043 och Markus Nilsson tycker att de har vuxit ur Kanalplan.

– Man gjorde ett omtag med Kanalplan inför säsongen 2018 som 2018 var toppen. Sen har det gått väldigt snabbt. Jag tror inte det var någon som såg framför sig 2018 att vi skulle ha växt ur Kanalplan sex år senare, men känslan är att vi har en bra dialog med staden. 

– Givet var vi har tagit oss och var vi tänker att vi är på väg någonstans så tror jag, eller jag är helt övertygad om, att för att vi ska kunna växa på det sättet vi vill och bygga det intresset kring laget som vi vill så behövs det en annan lösning i Stockholm. Så är det. Kanalplan är för litet och Tele2 är för stort.

En arena som storleksmässigt ligger någonstans däremellan, som damerna kan ha som sin hemvist, är en prioriterad fråga och det förs diskussioner med Stockholm Stad.

– Vi skulle gärna se att det fanns en arena till i befintligt arenaområde, det vill säga på den platsen Söderstadion låg. Den är ju fortfarande inte bebyggd.

Gamla Söderstadion

Vill att fler satsar

För ska satsningen runt damerna växa krävs det att intresset fortsätter göra det också och att publiktillströmningen ökar. Något som har varit ett problem för de damallsvenska klubbarna i stort. I fjol var det bara fyra klubbar som hade ett publiksnitt över 1000, för fem år sen var det fem.

– Jag skulle säga att vi skulle må bra av att det är fler klubbar som tar ett större tag i den här frågan och investerar både tid, engagemang och resurser i det. Jag tror det kommer hjälpa oss att växa också.

Vad kan andra klubbar lära av er?

– Jag tycker att vi har visat, tillsammans med Häcken, att om man genuint tror på det så går det att göra. Sen är förutsättningarna väldigt olika i alla olika föreningar, men jag känner väl att det fram till nu är vi och Häcken som har haft en ganska tydlig plan. När övriga klubbar runt omkring, som kanske inte tagit det greppet än, gör en plan och tror på det kan det hända något. 

– För mig handlar det mycket om att göra det man säger att man ska göra. Det bygger en trovärdighet mot både sponsorer och partners, som är viktiga i en sån här del för att hitta ett sätt finansiera det, men även mot sin målgrupp form av publik och besökare på matcher. 

– Sen är det lätt att sitta min stol och säga att det var hur enkelt som helst, men det har det inte varit.

Hammarby har de senaste säsongerna valt att spela sina hemmapremiärer på Tele2. I år landade siffran på blygsamma 4 106, något som ledde till rubriker om en ödslig arena.

– Det är väl lite baksidan av att vara i ledarsätet, då är det inte bara guldgul hela tiden. Jag hade hoppats att vi skulle ha kommit lite längre. Framförallt efter förra året trodde jag nog att ni skulle ta ett kliv till men jag är också väldigt ödmjuk inför var vi kommer i från. Vi försöker att inte jämföra oss för mycket med alla andra, men det är klart att du behöver vara i en kontext kring hur övriga landskapet ser ut i Sverige. När vi har 5 000-10 000 på matcherna på Tele2 så är det i dagsläget bara ett fåtal, kanske en-två matcher per säsong, där det är så mycket publik på någon annan match i serien.

– Med det sagt så är utvecklingen steg för steg positiv, sen vill man alltid att det ska gå snabbare. Men det är klart att givet helheten så hade jag önskat att det aldrig skulle vara förra än 10 000 på någon match där, för det skapar också en inramning som är bra för helheten.

Hoppas på nytt rekord

Dagen innan hemmamatchen mot Benfica har Hammarby sålt strax över 10 000 biljetter. Det finns förhoppningar om att det publikrekord som de själva satte i derbyt mot AIK 2021 när det gäller klubblagsfotboll på damsidan i Sverige ska ryka och Markus Nilsson är lite förvånad över att de inte satte ett nytt rekord redan i fjol.

– Jag trodde nog faktiskt att vi skulle ha slagit det. Dels i cupfinalen och dels i den på många sätt avgörande matchen mot Häcken senare på säsongen förra året. Jag tror att den där extra ingrediensen av verklig sportslig nerv, att det är viktigt på riktigt, är viktig. Det är svårt att planera för på förhand.

Nu är det en plats i Champions League-gruppspelet som står på spel, ett gruppspel som Benfica aldrig tidigare missat.

– Nu blev det ganska kort tid från att det blev klart att vi spelar matchen på Tele2 och på hemmaplan i första rundan, men jag hoppas att kvarnarna snurrar och att de maler på nu fram till onsdag, säger han och fortsätter.

– Det hade varit jävligt häftigt att få visa Benfica vilka steg vi tagit som klubb och vilka Hammarby är ute i Europa och det kommer vi göra oavsett om det är 12 000, 15 000 eller 20 000 på plats.

Och supportrarna har, med sina tifon och den inramningen de bidragit till, redan skapat rubriker runt om i fotbollseuropa de senaste säsongerna.

– Jag tycker vi har någonting som är unikt också i förhållande till det som sker i Europa. Även om det är stora matcher och allting så har de inte den kulturen kring en klack som låter hela matcherna. Även om de har 50 000 på matcherna så är det en helt annan upplevelse. Det är lite det vi har värderat in i att göra det till en sportslig fördel att spela på Tele2 och ha ett ruggigt bra tryck där. 

Matchen är den första av två. Returen spelas i Lissabon på onsdag nästa vecka och bägge matcherna sänds på Sportbladet.