Har ni märkt domardetaljen? ”Helt nytt”
Publicerad 2024-04-25
Visst är det något annorlunda med domarna i år?
De allsvenska rättskiparna har fått en stor reklamlogga på tröjorna.
– Det är en väldigt bra exponering, säger Johan Lindvall, generalsekreterare på Svensk elitfotboll (Sef).
Är domarna sponsrade?
Man kan lätt tro det efter att bilföretaget MG:s logga plötsligt placerats på ryggsidan av domartröjorna. Det är första gången som svenska domare bär så tydlig reklam och det har blivit något av en snackis i fotbollsbranschen.
– Det är FIFA som identifierat en möjlighet för ligorna att sälja exponering på domarnas tröjor. Detta gjordes för flera år sedan. Vi har inte nyttjat den fulla möjligheten tidigare. Exponeringsytorna är på ryggen och på bägge axlarna. Jag kan inte säga exakt (hur länge) men möjligheten har funnits i flera år, säger Johan Lindvall till Sportbladet.
Sef får pengarna – inte domarna
Förr om åren har det experimenterats med mindre loggor på axlarna, men nu tar man det alltså ett steg längre.
– Tidigare har vi inte haft på ryggen, så det är något helt nytt.
Det är dock inte domarna som får sponsorpengarna, utan Sef (som i sin tur är med och betalar domarlöner och arvoden). Lindvall vill inte uttala sig om summorna som MG betalar för att synas på domartröjorna.
– Detta är en rättighet som Svensk elitfotboll förfogar över och prissätter, men vi kommenterar inte summor i affärssamarbeten.
Enligt Sportbladets uppgifter kan det bli tal om ännu mer reklam på domartröjorna framöver, där ytorna på axlarna också börjar användas igen.
”Upp till betraktaren”
Ska domarna, som har tydliga regler för sin klädsel, verkligen ha en stor logga på ryggen? Bör det inte hållas snyggt och propert?
– Detta finns internationellt och är ett FIFA-beslut. De styr mått och placering på dräkten.
Hur tycker du att det ser ut?
– I nära dialog med domarnas ansvarige i dessa frågor, Mohammed Al Hakim, har vi enats om att vi vill gå den här vägen. Hur det ser ut är upp till betraktaren. I detta fall tycker jag att det blev bra.
Al-Hakim säger följande om den nya reklamen:
– Det är upp till betraktaren att tycka om det är snyggt eller inte. Jag tycker det är bra att nyttja exponeringsytorna.