Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Ellen, Lena

Därför lyckas nyförvärven

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-03-11

Lukic har haft hemlig kravlista i tio år: Den definierar en vinnare

Här är hemligheten bakom Zoran Lukic tränarsuccér.

Sportbladet har tagit del av kravlistan som Dif-tränaren applicerat på sina nyförvärv de tio senaste åren.

– Det är definitionen av en vinnare, säger Zoran Lukic.

Följ ämnen
ställer krav Dif-tränaren Zoran Lukic har under tio år använt sig av en kravlista – som han applicerat på sina nyförvärv. FOTO: BILDBYRÅN

Att de allsvenska klubbarna i allt större utsträckning tittar på karaktären när de letar nyförvärv är ingen större nyhet. Zoran Lukic har gjort det i tio år. Tillsammans med beteendevetaren Lars-Erik Sandler, som jobbade i teamet kring Djurgårdens a-lag under Lukic förra sejour i klubben, tog han 1999 fram en psykologisk profil som han använder än

i dag. Tanken var att hitta definitionen av en vinnare.

– En vinnare har förmågan att flytta sina gränser. Smärttröskel, arbetsinsats. En vinnare är nästan hänsynslös mot sig själv. Och njuter samtidigt lite av smärtan och ansträngningen, en vinnare är nästan masochist. Det krävs, för att vinna gör ont säger han.

Elva punkter

Karaktärsprofilen består av elva punkter, som också har fått varsin motsats. Under varje punkt finns sen en mer noggrann definition.

– Till exempel den första punkten, ”öppen och mottaglig”, det i sig säger inte så mycket. Men vår definition av den här punkten är att spelaren ska vara öppen och mottaglig för inlärning, instruktioner och kritik. Då kan vi genast konstatera att individen ska vara duktig på att lyssna, lära sig instruktionerna och vara mottaglig för kritik i stället för att slå ifrån sig. Och så fortsätter det.

”Är helt avgörande”

– De tre första punkterna, ”öppen och mottaglig”, ”kunskapsinriktad” och ”framgångsinriktad” är helt avgörande. Uppfyller en spelare inte alla de punkterna skulle inte jag vilja ha den spelaren. Den spelaren blir aldrig en vinnare, oavsett hur duktig han är spelmässigt. På de andra punkterna tittar vi på vilka möjligheter vi har att förändra individen.

Hur gör du bedömningen?

– Vi pratar med spelaren, spelarens ungdomstränare, föräldrar, bekanta. Vi tittar på spelaren flera gånger under match, för att se hur han agerar i vissa givna situationer. När han blir av med bollen, när han gör en bra grej. För att få en helhetsbild och kunna göra en rättvis bedömning.

Följ ämnen i artikeln