– Leka filmstjärna en stund var roligt
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-03-12
Här är Nikes nya satsning på Zlatan Ibrahimovic
Ronaldinho är passé.
Nu är det Zlatan Ibrahimovic tur att vara Nikes flaggskepp.
– Att leka filmstjärna en stund var roligt, säger Zlatan.
Det berömda filmklippet med Ronaldinhos upprepade ribbträffar har för tillfället över 20 miljoner visningar på Youtube.
Inför sommarens stora fotbollshändelse, EM i Österriske/Schweiz, vill Nike skapa en ny filmsuccé i deras nya websatsning. Detta med hjälp av den svenske superstjärnan.
– Det är jätteroligt att få arbeta med Zlatan. I likhet med Ronaldinho och Christiano Ronaldo har Zlatan det där lilla extra, både som spelare och person, säger Tomas Antonelius fotbollsansvarig på Nike.
I de tre filmerna, som spelades in på Inters träningsanläggning för några veckor sedan, drillas Zlatan av en professor som även försöker störa svensken under de olika övningarna.
Olika prövningar
I det första klippet som släppts ska Zlatan försöka nå en boll som släpps från en ställning innan den når marken.
Enkelt? Det kan tyckas så, men inte om man likt Zlatan befinner sig hundratals meter från ställningen och bara har några sekunder på sig innan bollen släpps.
Men med hjälp av en kraftfull löpning hinner Interstjärnan fram precis i tid och avslutar med en mycket spektakulär volleyträff rakt in i målet som står uppställt.
I de kommande filmerna kommer Zlatan bland annat tvingas släcka dynamitgubbar med välriktade skott samt utföra tekniska prövningar iförd ögonbindel.
”Skönt avbrott”
Trots ett späckat schema tycker inte ”Ibra” att den här typen av uppdrag sliter, tvärtom.
– Det är en intensiv period nu med ligan, Italienska Cupen och Champions League, och i sommar är det EM. Så för mig har det här varit ett skönt avbrott från allvaret, säger Zlatan.