SVT – EM:s stora publikvinnare
Uppdaterad 2012-07-13 | Publicerad 2012-07-12
Ökade mer än TV4 i tittarandelar
Nu har tittarsiffrorna för fotbolls-EM kommit ut.
Och den stora tittarvinnaren blev Sveriges Television.
SVT1 ökade sin andel tittare med 32 procent.
Nu kommer det bli en del siffror här.
Det är nämligen Mediamätning i Skandinavien, MMS, som skickar ut tittarsiffrorna för fotbolls-EM.
Hela EM ökade sina publiksiffror jämfört med det förra, 2008. Med 1,332 miljoner tittare per match i snitt, hade snittet ökat med 66 000.
De allra populäraste matcherna var inte helt oväntat Sveriges. Den populäraste var den allra värsta, öppningsmatchen mot Ukraina, som 2,942 miljoner tittare såg.
SVT ökade mest i tittarandel
Och så kommer vi självklart dit. Kampen mellan kanalerna. SVT mot TV4. Det ska dock tilläggas att studiosnack innan och efter matcherna, samt i halvtid, inte räknades i mätningen, precis som matcherna i TV4 Sport Extra.
Hur som helst, SVT ökade sin tittarandel med 22 procent jämfört med samma tid förra året. TV4 ökade bara med en procent.