Folkets favoritlag

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-12-27

Blåvitt populärast enligt Sportbladets undersökning

GÖTEBORG. Sjua i allsvenskan – etta i Sverige.

IFK Göteborg är inte bäst i fotboll, men är landets populäraste idrottsförening.

– Vi ser oss själva som ett lag med nationellt intresse, säger ordföranden Kent Olsson.

Med knapp marginal före AIK, Djurgården och Malmö FF lägger Blåvitt beslag på titeln Sveriges populäraste idrottsförening i Sportbladets och SVT:s stora Sifoundersökning Folkets Favoriter 2010.

Inte helt överraskande för IFK Göteborgs ledning.

– Vi brukar ligga väldigt bra till i den här typen av mätningar. Givetvis ligger framgångarna från 1980- och 90-talet till stor del bakom, säger Kent Olsson. Vi vet att vi har stora sympatier i områden där det inte finns så många andra elitlag inom fotbollen, som i Norrland och Värmland.

”Väldigt roligt”

– Att vi är etta tycker vi är väldigt, väldigt roligt. IFK Göteborg är inte bara ett lag för göteborgare utan för väldigt många i hela Sverige.

Jobbar ni för att hålla uppe populariteten i hela Sverige?

– Vi har diskuterat att återuppta traditionen med att åka på läger och spela matcher i Norrland under sommaren, säger Olsson.

Inte störst i väst

I Sifos utfrågning är Blåvitt populärast i Sverige och i Göteborg – men inte i Västsverige. Där får IFK Göteborg se sig besegrat av både Elfsborg och Frölunda Hockey.

– Det finns inte så många fler hockeylag att välja på i den här regionen så det är inte så märkligt. Bland fotbollslagen har vi fler konkurrenter, även om jag gärna sett oss före Elfsborg. Men de har gjort bra resultat under flera år nu, säger Tobias Hysén.

Vad är din förklaring till att ni är populära nationellt sett?

– Givetvis de tidigare framgångarna, men också att profilerna från då finns kvar och att vi förhoppningsvis är med och skapar nya. Sedan hoppas jag att vi står för en ­öppenhet som uppskattas.

”Fler tjejer på matcherna”

Men undersökningen avslöjar även svagheter i stödet för IFK Göteborg, brister som klubbledningen också känner till.

– Vi skulle gärna vilja ha fler tjejer på våra­ matcher och vi har för få åskådare med ­invandrarbakgrund. Det är något som vår marknadsavdelning jobbar på, säger Kent Olsson.

Populärast är IFK Göteborg i gruppen män 30–49 år. Där säger tio procent att Blåvitt är favoritlaget.

Svagast är stödet bland kvinnor 15–29 år där bara en procent lägger sin röst på IFK Göteborg.

– Det är ju bara att se hur killarna i laget ser ut för att förstå varför det är så, ­säger Tobias Hysén.

En jultradition är Sportbladets undersökning om sportvanor. I år har vi tillsammans med Sifo & SVT intervjuat 1 000 personer runt om i landet.

Undersökningen gjordes under perioden 6–9 december, (det vill säga innan Handbolls-EM för damerna drog i gång).

I dag presenteras den andra av fyra delar.

Följ ämnen i artikeln