Försvarar Milans försäljning av Zlatan

Publicerad 2012-12-10

Barbara Berlusconi om Milans nya strategi

Barbara Berlusconi tillsammans med Alexandre Pato.

Milan sålde stjärnorna och byggde om.

Idag försvaras beslutet av Barbara Berlusconi, dotter till ägaren Silvio.

– Vi gav upp ”Ibra”, men vi hittade El Shaarawy.

Hon berättar också att Milans nya strategi inspireras av Bayern München.

Storklubben Milan genomförde en rejäl renovering under sommaren.

Veteraner som Gennaro Gattuso, Alessandro Nesta och Mark van Bommel lämnade. Zlatan Ibrahimovic och Thiago Silva såldes till Paris Saint-Germain. Antonio Cassano släpptes till rivalen Inter.

Istället valde klubben att satsa på unga stjärnor som Stephan El-Shaarawy.

Starten i ligan blev tung, men idag försvarar Barbara Berlusconi den nya strategin. I en stor intervju med franska L'Equipe säger hon:

– Det är inte Milan som har förändrats, det är den verklighet som vi lever i. Den ekonomiska modell – att vi var en passionerad beskyddare som finansierade klubben – var utmärkt, men den är inte anpassad till dagens situation. Europa drabbades av krisen och, paradoxalt nog, är fotboll ett område som fortfarande visar tillväxt. Men mer och mer skedde på kredit. Vi har sett på stater, scenarier som kan leda till mycket allvarlig skuldsättning. Fotbollsklubbar är företag som alla andra, de kan inte dra på sig mer skulder. Därför måste klubben få möjlighet att leva på sina egna resurser. Modellen är Bayern München som har han utmärkt omsättning, gör vinst och slåss alltid i toppen av Europa.

”Vi säljer färre tröjor”

Barbara Berlusconi får frågan om det, rent intäktsmässigt, inte är ödesdigert att sälja stjärnor som Zlatan Ibrahimovic. Hon svarar:

– Det beror vilken strategi man använder. Real Madrid, till exempel, vet mycket väl hur man säljer sina produkter med hjälp av bilden av av klubben som mästare. Symbolen för laget kan också vara någon som är mindre känd internationellt, men som behagar supportrarna. Våra studier visar att den ekonomiska krisen påverkar vår försäljning i Italien. Jag kan inte ge dig siffror, men ja, vi säljer färre tröjor än förra säsongen. Vi har dock inte haft någon minskning i utlandet. Detta är viktigt.
Barbara Berlusconi försvarar försäljningen av Zlatan Ibrahimovic:

– De stora ”mästarna” kan byggas hemma. Vi gav upp ”Ibra”, men vi hittade El Shaarawy, en begåvad, ung man som är vår klubb, säger Berlusconi. Men vår idé går i en annan riktning, vi måste vi ha fler ungdomar och bygga laget runt dem. Det betyder inte att vi inte kommer att värva en ”mästare”.

Öppnar för delägare

Barbara Berlusconi utesluter inte en försäljning av klubben i framtiden. Men idag finns ingen sådan ambition.

– Nu vill vi fortsätta stödja Milan. Och framför allt växa. För att uppnå det måste vi investera och jag kan försäkra er om att vi kommer att göra det. Idag vill vi inte sälja majoriteten av aktierna. Men vi stänger inte dörren för yttre delaktighet, ett partnerskap som skulle förbättra försäljningen. Ett sånt projekt skulle innebära renovering av arenan och kommersiella projekt i utvecklingsländer.

Följ ämnen i artikeln