Zlatan skänker ersättningen från Discovery
Uppdaterad 2020-04-29 | Publicerad 2020-04-28
Zlatan Ibrahimovic marknadsförde Hammarbys intermatch på Instagram och fick enligt uppgifter till Expressen 200 000 kronor av tv-bolaget Discovery för det.
Hammarby skriver på sin hemsida att Ibrahimovic skänker hela ersättningen till deras CSR-projekt Samhällsmatchen.
Hammarbys tv-sända internmatch fick stor uppmärksamhet, inte minst för att Zlatan Ibrahimovic deltog i den.
Han marknadsförde den på Instagram med märkningen ”ett betalt samarbete med Dplay” och kanalen fick även en intervju med Milanstjärnan efteråt.
Expressen skriver att Discovery, som har Dplay i sitt utbud, fick betala Ibrahimovic 200 000 kronor för det.
Även Fotbollskanalen har tidigare rapporterat att 38-åringen fått betalt.
I ett sms till Sportbladet skriver Discoverys kommunikationsdirektör Daniel Lagerqvist:
– Vi har varit tydliga med sedan rättighetsköpet av allsvenskan och superettan att vi inte kommenterar detaljer i avtal kring innehåll. Det gäller även här.
Skänker till Hammarbys projekt
Hammarby väljer nu att kommunicera ett klargörande i frågan.
På sin hemsida skriver den allsvenska klubben att Discovery som brukligt betalade för de sponsrade inläggen som gjordes men att Ibrahimovic inte kommer att behålla pengarna själv.
”Denna ersättning kommer Zlatan att skänka vidare till Samhällsmatchen – samlingsnamnet på Hammarby Fotbolls insatser i samhället – och på så sätt bidra till en positiv utveckling för barn och ungdomar i södra Stockholm”, skriver Hammarby på sin hemsida.
För några dagar sedan skrev Olof Lundh i sin blogg på Fotbollskanalen att Ibrahimovic fått pengar i utbyte mot reklamen via Instagram och en intervju. ”Måste dock sägas att Tommy Åströms intervju var väl genomförd” skrev han också.
Åström slår tillbaka
Åström slår tillbaka mot uppgifterna att intervjun var en del i dealen.
– Så kan jag säga att det inte var, säger han och fortsätter:
– Jag hade ett frågebatteri som han inte kände till överhuvudtaget. Jag skulle aldrig ställa upp på intervju om den var villkorad ekonomiskt. Det är helt otänkbart för mig. Jag hoppas att alla journalister har den hedern och yrkesstoltheten att de inte låter sig påverkas av kommersiella uppgörelser på marknadsavdelningen.