Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Helge

Föräldrarna rasar mot storlagens nya tröjor

Uppdaterad 2012-02-20 | Publicerad 2012-02-19

”Utnyttjar barnen”

Bilderna på Arsenal, Barcelona och Manchester United nya matchtröjor har läckt ut.

Nu rasar England största föräldraförening Netmums mot de numera årliga lanseringarna.

– De profiterar på barnens lojalitet, säger grundaren Siobhan Freegard till The Mirror.

Följ ämnen

Premier Leagues riktlinjer slår fast att klubbarna ska släppa nya matchtröjor vartannat år. Men möjligheten till ytterligare inkomster har ökat produktionen och inför kommande säsong har Arsenal, Manchester United och Barcelona alla valt att lansera nya matchdräkter.

Bara United ensamma säljer enligt The Mirror uppskattningsvis 1,5 miljoner tröjor varje år. En nylansering innebär ökad försäljning och miljoninkomster för klubbarna.

”Skapar stora problem”

Nu rasar England största föräldraförening Netmums mot klubbarnas beslut att allt oftare lansera nya matchtröjor.

– Nu är det normalt för klubbarna att släppa en ny tröja varje år men det skapar stora problem för föräldrarna. Barnen vill naturligtvis ha den senaste tröjan men det kostar nästan 100 pund (ca 1100 kronor) per barn för de nya hemma- och bortatröjorna, säger grundaren Siobhan Freegard till The Mirror.

– Det är en enorm summa för vilken familj som helst att skaka fram. Men om de inte gör det känner sig barnen sämre än sina vänner eftersom det skapar en ”har och har inte-situation” efter vem som har råd med det.

Följ ämnen i artikeln