Stjärnor stoppas från spelreklam
Publicerad 2022-04-06
Storbritannien tar i med hårdhandskarna mot spelreklam.
Från och med i höst stoppas fotbollsstjärnor från att synas i reklamerna.
– Det handlar om att skydda lättpåverkade barn och ungdomar, säger en talesperson enligt The Guardian.
Det är inte bara i Sverige som spelreklam växt lavinartat på senare tid. Fenomenet är minst lika stort i Storbritannien och i många fall används kändisar och idrottsstjärnor för att marknadsföra produkterna och locka nya kunder.
Snart är det slut på det.
I oktober månad införs ett förbud för fotbollsstjärnor och andra kändisar från att synas i reklamerna.
Committee of Advertising Practice, den organisation som reglerar reklam i Storbritannien, har fattat beslutet med motiveringen att barn och ungdomar lättare påverkas av reklam med profiler och kändisar de känner igen.
– Inga mer fotbollsstjärnor eller andra högprofilerade idrottare som marknadsför de senaste oddsen. Inga mer influencers och tv-profiler som barn känner igen som uppmanar oss att satsa på rött, säger Shahriar Coupal, som är chef för organisationen.
Stora stjärnor
Mängder av kända fotbollsstjärnor har ingått stora avtal med speljättar. Neymar har i flera års tid varit ansiktet utåt för PokerStars. Och i England har storfräsare som Cristiano Ronaldo, José Mourinho och Michael Owen gjort reklam för poker och betting.
Myndighet varnar
Enligt Reuters har hälsomyndigheten Public Health England nyligen varnat för att spelandet har ökat enormt i Storbritannien på senare år och sagt att det bör klassas som ett problem för folkhälsan.
I en rapport från 2020 uppgavs att spelindustrin tjänade 14,2 miljarder pund det året. Det motsvarar 175 miljarder kronor med dagens växelkurs.