Miljardvallen spräcktes under fotbolls-VM
Publicerad 2019-10-18
Sommarens fotbolls-VM i Frankrike sågs av 1,2 miljarder människor runt om i världen på tv eller digitala plattformar.
Det är första gången som ett dammästerskap har sprängt miljardgränsen.
– Att vi nådde 1 miljard-målet visar damfotbollens dragningskraft, säger Internationella fotbollsförbundets ordförande Gianni Infantino.
När Sveriges spelade sin semifinal i VM i somras satt 2,48 miljoner svenskar bänkade framför TV:n, vilket då var den mest sedda sporthändelsen under 2019 i Sverige.
Fifa redovisar nu siffror som visar att VM även var en tittarsuccé globalt – för första gången hade ett dammästerskap en miljardpublik.
– Att vi nådde 1 miljard-målet visar damfotbollens dragningskraft. Och samtidigt visar det att när vi marknadsför och tv-sänder världsklassfotboll, oavsett om det är män eller kvinnor som spelar, så vill folk titta, säger Internationella fotbollsförbundets ordförande Gianni Infantino i ett pressmeddelande.
Ökningen av antalet tittare, jämfört med VM i Kanada 2015, var 30 procent. Och medeltalet på hur många minuter folk tittade på VM-matcherna fördubblades från 2015.
Flest tittare hade finalen mellan USA och Nederländerna, över 260 miljoner.