Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Ellen, Lena

Köper symbolen – för 12 miljoner kr

Publicerad 2015-11-25

Kultklubbens långa strid är över

St. Pauli har, hur märkligt det än låter, slagits för rätten att äga sitt eget varumärke.

Nu är striden vunnen.

För en kostnad av 12 miljoner kronor kommer man nu få alla intäkter för de souvenirer som säljs.

St. Pauli spelar i Tysklands andraliga men är trots detta landets fjortonde största idrottsförening sett till antal medlemmar. Man är en speciell klubb, som tycker att fotboll och politik hör ihop, och som har en tydlig vänsterideologisk hållning. I flera års tid har klubben – och dess fans – aktivt engagerat sig i kampen mot homofobi och klubbens alla politiska ställningstaganden har gjort att dess namn spridit sig till personer utan något som helst fotbollsintresse.

Lång process

Därav finns, förstås, ett stort ekonomiskt intresse i klubbens kultförklarade döskallesymbol, som fler än bara dess fans gillar att visa upp och stoltsera med.

Fram till i dag har klubben bara ägt tio procent av sitt varumärke, medan företaget Upsolut Merchandising (som i sin tur ägs av Lagardère och Miles) har ägt de resterande 90 procenten. Men efter en lång rättslig process har parterna nu kommit överens om att fördela om ägardirektiven.

”Är en milstolpe”

St. Pauli tvingas visserligen hosta upp 1,3 miljoner euro (cirka 12 miljoner kronor), men i utbyte kommer man från och med årsskiftet att få 100 procent av intäkterna från souvenirförsäljningen.

”Det är en milstolpe för FC St. Pauli. Vårt mål är att ha saker i egna händer och själva kunna styra över vår framtid”, säger presidenten Oke Göttlich enligt tyska tidningen Bild.

Följ ämnen i artikeln