Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Brynolf

VM-effekten: +6 personer

Publicerad 2011-08-09

Rekordintresse vid Blågults brons – men allsvenskans klubbar kämpar fortfarande

Glesa rader Hedvig Lindahl spelade för 808 personer med sitt Kristianstad mot Linköping 31 juli. Lagen möttes åter i går inför 473 personer och resultatet blev 3–1 till Linköping.

Trots VM-succén – publiksnittet i damallsvenskan har bara ökat med 0,6 procent.

Toppmötet i Malmö i kväll ska ändra på det.

– Vi har märkt av ett stort intresse och tror på över 2 000 åskådare mot Umeå, säger LDB Malmös klubbdirektör Niclas Carlnén.

Stora delar av den svenska befolkningen satt klistrad framför tv-apparaterna när Lisa Dahlqvist, Lotta Schelin, Marie Hammarström och de andra bärgade VM-bronset i Tyskland.

Intresset för damfotboll var uppe på en rekordhög nivå – men hittills har bara en del av de allsvenska lagen lyckats dra nytta av det. Det totala publiksnittet på de 17 första matcherna efter VM-uppehållet ökade bara med sex personer.

Från 883 till 889.

– Vi måste titta på det mer långsiktigt också. Jämfört med i fjol så tror jag att publikökningen är 40 procent, säger Susanne Erlandsson, vice ordförande i Svenska Fotbollförbundet.

Göteborg fyrdubblade

KIF Örebro hade över 2 000 åskådare mot Göteborg senast, och fyrdubblade därmed sin publik jämfört med i våras. Hammarby å andra sidan har på sina två matcher efter uppehållet bara lockat en tredjedel av den publik som kom innan VM.

– Tyvärr är det fortfarande svårt att dra folk i framför allt Stockholm, säger Erlandsson.

I kväll är det toppmöte i Malmö, LDB tar emot Umeå i en match som faktiskt mycket väl kan vara avgörande för guldstriden, trots att tio omgångar återstår.

– Vi har inte känt av ett sånt här stort intresse för en match tidigare i år, så mycket kan jag säga. Min förhoppning är att det ska bli över 2 000 personer, säger hemmalagets klubbdirektör Niclas Carlnén.

I Malmö spelar tre av bronshjältarna, Nilla Fisher, Therese Sjögran och Linda Forsberg.

– Vi jobbar ju hårt hela tiden, och nu försöker vi använda oss ännu mer av våra landslagsspelare i marknadsföringen.

Satsar på topp tre

Stora delar av den svenska startelvan spelar åter-igen i damallsvenskan, och Susanne Erlandsson tror att det kan locka mer publik framöver.

– Vi har en vision till 2015, då allsvenskan ska vara topp tre i världen, och den liga i Europa som lockar mest publik. Då måste vi upp i minst 1 500 åskådare i snitt.

Följ ämnen i artikeln