Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Tobias, Tim

Fotbollsspelarnas plan: Komma ut tillsammans

Uppdaterad 2024-05-16 | Publicerad 2024-05-15

Ytterst få herrfotbollsspelare är öppet homosexuella.

På fredagen planerar flera spelare att komma ut i en gemensam aktion.

– Det skapar uppmärksamhet kring frågan att de gör detta, säger RFSL:s förbundsordförande Peter Sidlund Ponkala.

Tyske Marcus Urban var fotbollsproffs under 80- och 90-talet, men lade av med fotboll redan som 20-åring. Detta för att han var homosexuell, och hade svårt att dölja det för lagkamrater och andra i sin närhet.

Långt senare, 2007, kom han ut offentligt med sin sexuella läggning. Nu berättar den 53-årige tysken för RTL, enligt norska NTB, att flera nu aktiva professionella fotbollsspelare från Tyskland, Österrike och England planerar att komma ut som homosexuella på fredag den 17 maj – som är den internationella dagen mot homo-, trans- och bifobi.

”Skapar uppmärksamhet”

– Jag tycker att det är jättepositivt att de väljer att göra det här, säger RFSL:s förbundsordförande, Peter Sidlund Ponkala och fortsätter:

– Det skapar uppmärksamhet. Det här är ju personer som är verksamma inom länder som är väldigt stora inom fotbollen, och det gör ju att det säkert får större effekt också av den anledningen.

”En kulturfråga”

Tidigare har bara ett fåtal har kommit ut inom den europeiska toppfotbollen över lag.

En av de som fått störst uppmärksamhet är den tjeckiske fotbollsspelaren Jakub Jankto som spelar till vardags i italienska Cagliari. Han kom ut som homosexuell i februari 2023.

– Jag tror att det är en kulturfråga. Eftersom att det kanske inte finns så många som är homosexuella, så kanske man också själv drar sig för att ta steget att komma ut. Jag tror att det är väldigt viktigt att man kan få fler som väljer att ta det här steget, för då finns det ju förebilder för andra som kanske funderar på att göra samma sak, säger Sidlund Ponkala.

Kan göra mer

På senare år har flera idrotter och ligor visat sitt stöd för priderörelsens arbete. Bland annat har den svenska herrhockeyligan SHL sedan 2019 haft “Pride Week” där klubbarna har inslag av regnbågsflaggan på tröjan. Även Premier League har en årlig kampanj för att visa sitt stöd.

Förbundsordföranden tycker att det är bra att det startas kampanjer, men att man skulle kunna göra mer.

– Kampanjer är ju väldigt viktiga för att skapa medvetenhet om ett problem. Men det viktigt att man inte heller bara gör det till engångsföreteelser utan att man systematiskt jobbar med det här över tid. För det här handlar ju om att ändra människors attityd, och sånt tar lång tid.

Följ ämnen i artikeln