Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Ingrid, Inger

De är billigast i allsvenskan

Dyraste och billigaste lagen att följa

Uppdaterad 2017-07-19 | Publicerad 2017-04-13

Svårt att få ekonomin att gå ihop men sugen på att supporta ett allsvenskt lag?

Då ska du välja Kalmar FF – i billigaste laget.

– Vi är ju smålänningar, säger KFF:s marknadschef Per Rosenqvist med ett skratt.

Följ ämnen

Hur mycket kostar det egentligen att vara supporter till ett allsvenskt lag?

Och är det någon skillnad mellan lagen?

Det ville sparportalen Cuponation ta reda på och man har därför undersökt vad ett säsongskort på ståplats, en matchtröja och en halsduk kostar hos respektive klubb och räknat fram en totalsumma.
Klart billigast att följa är Kalmar FF där du få hela ”kitet” för 1400 kronor. För under 2000 kronor kan du också följa Häcken, Elfsborg respektive Göteborg.

Nådde mental gräns

Dyrast är Östersund, där ett säsongskort, en matchtröja och en halsduk går loss på hela 2874 kronor, alltså mer än dubbelt så dyrt jämfört med Kalmar.

Varför är KFF billigast, marknadschef Per Rosenqvist?

– Vi är ju smålänningar, haha. Nej, men när det gäller matchtröjan så är det en medveten strategi. Vi tyckte att priserna för matchtröjor började dra i väg, inte minst för barn och ungdomar. Man nådde en mental gräns där. För tre år sedan kostade den 700 kronor, då sänkte vi den till 450 för vuxna och 400 för barn och ungdomar.

Det gav effekt direkt.

– Vi fördubblade antalet sålda matchtröjor. Men sen är vi inte uppe på de kvantiteter som vissa andra klubbar har.

Dyrast matchtröja har Djurgården – 849 riksdaler.

Tredubblat årskorten

Priset på ett säsongskort på ståplats på Guldfågeln Arena sticker också ut: 750 kronor mot till exempel 2000 kronor hos Sirius och Sundsvall. Hos majoriteten av de allsvenska klubbarna kostar ett säsongskort på ståplats 1500 kronor eller mer.

– Vi har kört en kampanj i två år till vår ståplatspublik, som vi vill premiera. Inför förra säsongen halverade vi priset för ett säsongskort från 1500 kronor till 750.

Det gav också effekt direkt.

– Vi har tredubblat antalet sålda säsongskort på ståplats, säger Rosenqvist.

Källa: Cuponation.

Följ ämnen i artikeln