Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Lennart, Leonard

”Landskamperna ska visas i fri TV”

Publicerad 2011-11-03

Nu ”gömmer” TV4 Danmarks-matchen

Lars-Åke Lagrell trodde inte att TV4 skulle ”gömma a-landslaget i någon mindre kanal” när de tog över sändningarna från MTG.

Nu väljer kanalen trots allt att visa landskampen mot Danmark i betalkanalen Canal Plus.

– Jag tycker att landskamper ska visas i fri TV, säger Lagrell till Sportbladet.

I september förra året blev det klart att TV4 skulle ta över sändningarna får svenska landslagets fotbollslandskamper från MTG. Till stor glädje för fotbollsförbundets ordförande Lars-Åke Lagrell.

”Kommer inte gömma a-landslaget”

– De kommer inte att gömma a-landslaget i någon mindre kanal, sade Lagrell med hänvisning till att Viasat placerat flera matcher i TV 10.

Nu väljer TV4 att visa England-Sverige den 15 november i TV4 Sport och, trots Lagrells ord, att placera landskampen mot Danmark den 11 november i betalkanalen Canal Plus. Två matcher som inte köps av förbundet utan istället via DBU.

– Det är alltid lika roligt att kunna bjuda våra abonnenter på intressanta matcher. Dessutom gör vi det möjligt för alla intresserade att se matchen som pay-per-view, säger Johan Kleberg, vd för Canal plus, i ett pressmeddelande.

Lagrell säger att förbundet inte har möjlighet att ställa krav på var matcherna ska visas. Förbundsbasens personliga åsikt är dock tydlig.

”Vill ju sälja reklam”

– Principiellt tycker jag att landskamper ska visas i fri TV. Med detta sagt är det samtidigt en fråga för TV-koncernen. Jag vet inte hur de resonerat, säger Lagrell.

Kan ni inte styra det i avtalen?

– Du kan sätta upp vilka hinder du vill för den du säljer matcherna till men ju flera hinder ju svårare blir det att göra avtal och ju lägre blir priset. De betalar ju också för att ha en viss frihet från TV-kanalens sida. Det jag säger är ju min personliga åsikt. De har matcherna har inte vi sålt utan DBU, säger Lagrell.

Är du orolig att även tävlingslandskamper nu flyttas till Canal Plus?

– Nej, det är jag inte. De har ju också ett intresse av att sälja reklam runt matcherna och därmed ett intresse att lägga de stora matcherna i TV4 för att supporta TV4:s reklamförsäljning.

Följ ämnen i artikeln