Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

Landskamp – inför 250?

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-02-02

Rekordsvalt intresse för matchen mellan Brasilien–Sverige

Biljetter finns kvar För den som är intresserad av att åka till London den 26 mars och se en landskamp mellan Sverige och Brasilien är det inte för sent att köpa biljett. Det finns nämligen 60 182 stycken plåtar kvar...

Landskampen mellan Sverige och Brasilien i England ser ut att bli ett stort publikfiasko.

– Många hoppades nog att matchen hade spelats i Sverige i stället, säger biljettchefen Lena Danielsen Kovac.

Matchen spelas den 26:e mars på nybyggda Emirates Stadium i London som rymmer 60 432 åskådare.

I tisdags släppte Svenska Fotbollförbundet, SvFF, biljetterna och det finns lugnt sagt platser kvar, nämligen 60 182 stycken.

Hittills har bara 250 biljetter sålts (!).

– Många hoppades nog att matchen hade spelats i Sverige i stället. Det är inte lika intressant att åka till London, säger Lena Danielsen Kovac, biljettchef på SvFF.

Erfarenhetsmässigt från tidigare landskamper säljs biljetterna direkt om det finns en efterfrågan.

– Ja, så brukar det vara, säger Lena Danielsen Kovac.

Totalt har SvFF tillgång till 3 000 biljetter som är till försäljning fram till 7 februari, då vill arrangören ha en bild av hur många supportrar som kommer från Sverige.

En jubileumsmatch

Att intresset skulle bli lågt från de svenska fotbollsfansens sida var förbundet med andra ord beredda på.

– Vi anade att intresset inte skulle bli så stort, därför avsattes bara 3 000 biljetter till försäljning, säger Lena Danielsen Kovac.

Hur många sålda biljetter kommer ni upp i totalt, tror du?

– Jag har ingen aning.

Återstår att se om suget bland svenskar, brasilianare och övriga fotbollsintresserade i England är större.

Från början var det tänkt att matchen skulle vara en jubileumslandskamp för fira 50-årsminnet av VM-finalen på Råsunda 1958. En match Brasilien vann med ­

5–2. Brasilien var dock inte intresserade av att spela fotboll i Sverige i mars med tanke på träningsförhållanden.

Matchen arrangeras av schweiziska Kentaro Group som äger TV-rätten till bägge länders landskamper.

Följ ämnen i artikeln