Italienskt fotbollslag sponsras – av bordell

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-10-10

Får samtidigt bidrag från offentliga medel

Fotbollslaget Trento Calcio i italienska Serie D har som många andra lag sponsorer.

Men en sticker ut – bordellen Casa Bianca.

Nu har en hätsk ordväxling brutit ut om fotbollslagets sponsor.

– Det är ofattbart att residensstadens fotbollslag accepterar en sådan sponsor, säger Iva Berasi vid provinsen Trento i Norditalien.

Den österrikiska bordellen Casa Bianca – som ligger i Innsbruck, cirka en timmes färd från norditalienska Trento – finns med på Trento Calcio 1921:s hemsida och representeras med en trespråkig banderoll på lagets hemmastadion Briamasco.

Saken har fått fått Iva Berasi – ansvarig för sport och jämställdhet i Trentos provinsjunta – att gå i taket.

”Ofattbart”

– Det är ofattbart att residensstadens fotbollslag accepterar en sådan sponsor – från ett företag som tjänar på att göra kvinnors kroppar till gods på marknaden. Jag tror att min vrede delas av majoriteten av kvinnorna i Trento. Jag hoppas att klubben – som också får bidrag från offentliga medel – åtgärdar situationen så fort som möjligt, säger hon enligt Il Messaggero.

– Det här är inte de värderingar som provinsen, som sponsrar Trento Calcio 1921, vill förmedla. Jag är besviken och oroad och det är många andra kvinnor och mammor i Trento som ringt mig och berättat om reklamen, säger Iva Berasi.

Trento Calcio å sin sida vägrar att backa.

I ett meddelande som publicerades i går på klubbens hemsida skriver laget att det som svar på Iva Berasis uttalanden för närvarande ”överväger alla möjliga juridiska åtgärder för att skydda klubbens ägarmässiga, kommersiella och imagemässiga integritet”.

”Sponsrar även hockeylag”

I en intervju med den italienska veckotidningen L'Espresso berättar bordellens ägare Johann Schmid om hur samarbetet kom till stånd:

– Det var Trento Calcio som skickade ett email till oss och frågade om vi var disponibla. Det var inte vi som erbjöd oss att sponsra laget, och vi sa inte att vi var ett nunnekloster, säger Schmid till L'Espresso, och berättar att företaget bland annat även sponsrar två italienska hockeylag i Merano och Vipiteno.

– Det är inget vulgärt med det. Vår verksam är inte vulgär, den är elegant, och våra flickor behandlas väl, säger Johann Schmid.

Följ ämnen i artikeln