Reklamens förbannelse
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-06-25
Nikes stjärnor floppar i VM
Fabio Cannavaro har gjort sitt i VM, Didier Drogba klamrar sig fast vid ett halmstrå och Franck Ribéry tackade för sig redan i tisdags.
Du som tycker att namnen hör ihop:
Kanske vilar det en förbannelse över Nikes påkostade VM-reklam.
En efter en dyker de upp i Nikes upphaussade reklamfilm. Stjärnorna som skulle vara VM:s affischnamn och sätta sin prägel på sommaren i Sydafrika.
Men av ovanstående har det knappt blivit något alls.
Brasiliens Ronaldinho är inte ens med i VM, och skandalomsusade fransmannen Franck Ribéry har redan packat resväskorna.
Precis som Italiens Fabio Cannavaro.
Den italienska världsmästaren lämnade gårdagens match med huvudet i händerna. Och i tårar.
”Så mycket sorg”
– Det är så mycket sorg. Jag såg lagkamrater som Pirlo, Gattuso och Cannavaro gråta, säger Fabio Quagliarella, som gjorde Italiens 2–3-mål i förlusten mot Slovakien, till sajten Justnapoli.it.
Och Cannavaros försvarskollega Gianluca Zambrotta kritiserade hela det italienska laget:
– När man slutar sist i en grupp med Nya Zeeland, Paraguay och Slovakien – med all respekt för de lagen – då är det inte mer än rätt att man får åka hem, säger han till AP.
Om återstående Nike-stjärnor lyckas bättre återstår att se.
Didier Drogba behöver ställa till med ett mindre mirakel om hans Elfensbenskusten ska gå vidare i dag, Wayne Rooney behöver kliva fram i åttondelen mot Tyskland och för Portugals Ronaldo gäller det att stänka in några fler mål framöver.
Annars riskerar ”Nike-förbannelsen” att skörda ännu fler offer.