Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Teodor, Teodora

Tv-bråket kan kosta miljoner

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-04-26

TV-bråket med TV4 och SVT kan innebära en miljonsmäll för AIK.

Klubben förlorar redan nu stora belopp i TV-intäkter och kan på sikt dessutom drabbas av sjunkande sponsorintäkter.

– Mycket publicitet är en fördel och nu går det ner, säger huvudsponsorn Åbros vd Henrik Dunge.

Följ ämnen
AIK Fotboll
Henrik Dunge.

SVT riktar i ett brev kritik mot AIK för klubbens mediahantering och klubben bojkottas dessutom sedan i lördags av TV4. Mediastormen kostar redan nu ekonomiskt pressade AIK stora summor i förlorade intäkter.

”Får titta på det”

TV4:s beslut att inte sända AIK i Tipslördag innebär en förlust på närmare 250? 000 kronor per förlorad match i rutan för klubben, enligt uppgifter till Sportbladet. Klubbarna får ett totalbelopp på 12 miljoner kronor per säsong för matcherna i TV4:s Tipslördag och Canal Plus ”veckans match”.

Miljonerna delas sedan upp på det totala antalet sända matcher där hemmalaget får 55 procent och bortalaget 45 procent per match. Pengar AIK nu missar en stor del av.

– Det är ingenting jag kan kommentera. Vi får sätta oss ned och titta på det, säger kommunikationschefen Sophie Josefsson.

Kan tappa sponsorer

Klubben tappar också mycket exponering när TV4 utestänger klubben från matcherna i tittarmässigt mäktiga Tipslördag. Något som på sikt kan innebära minskade sponsorintäkter för de regerande mästarna.

– Mycket publicitet är en fördel och nu går det ner. Men vi har långsiktiga avtal med AIK över flera år och förra året var det en enorm mediebevakning. Så det påverkar inte oss i dag, säger huvudsponsorn Åbros VD Henrik Dunge.

Följ ämnen i artikeln