Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Jämför fans med kunder i matbutik

Publicerad 2014-01-28

Ratas när förbundet ska se över svensk fotboll: ”Samma relation här ...”

Hålls utanför SvFF och SEF ska utreda svensk fotbolls framtid – men då får inte Svenska Fotbollssupporterunionen, SFSU, vara med.

När svensk fotbolls framtid ska granskas vill ­fansen vara med.

De ansvariga bakom ­utredningen är mer svala.

– De kan bli aktuella som referensgrupp, säger ­Jörgen Eriksson.

– Det är inte Icas kunder som bestämmer vad Ica ska ha i sortimentet, säger Lars-Christer ­Olsson.

Följ ämnen

Ett bråk är på väg att blossa upp innan ens gruppen som ska utreda svensk fotboll kommit i närheten av sitt första förslag.

Göteborgs-Posten avslöjade i går att en ­nybildad arbetsgrupp under ledning av SEF och SvFF bland annat ska se över antalet lag i allsvenskan eller att skifta ­säsongen till spel höst-vår i stället.

”Rejält surr”

Svenska Fotbollssupporterunionen, SFSU, med 25 000–30 000 medlemmar är inte med i utrednings­arbetet.

– Det är många av våra medlemmar som har reagerat. Det blev ett rejält surr när den här nyheten kom i morse, säger ­Tony Ernst, ordförande i SFSU.

– Många av våra medlemmar är konservativa och tycker att det fungerar bra som det är, säger Ernst som efter att ha kontaktat SvFF- och SEF-ordförandena ­hade goda förhoppningar om att SFSU skulle få en plats i utredningsarbetet.

Men från de ansvariga ­låter det lite annorlunda:

– Till sommarens ord­förandekonferens hoppas vi ha klart ett diskussionsunderlag. I processen kan vi ta hjälp av olika referensgrupper där supportrarna kan bli en, säger utredningsgruppens ansvarige, Jörgen Eriksson, vice ordförande i SvFF.

SEF:s ordförande Lars-Christer Olsson:

– Fansen och medlemmarna väljer styrelserna i sina olika klubbar och är representerade den vägen. Om vi ska ta in supporter­unionen i beslutsfattandet så borde vi ju även ta med spelar-, domare- och tränarföreningen.

”Inte många”

Fansen menar väl att de är kunderna som betalar för produkten?

– Vi ser över ­hela seriesystemet, ner till division sex och där är inte kunderna så många.

– Det är inte Icas kunder som bestämmer vad Ica ­beslutar att ha i sortimentet, men de kan påverka genom vad de handlar. Det är lite samma relation här, säger Lars-Christer Olsson.

Följ ämnen i artikeln