”Det är kul för svensk fotboll”

Publicerad 2012-02-14

IFK Göteborg säljer bättre än AIK och Dif

Tobias Hysén och Tobias Sana jublar.

IFK Göteborg har satsat rejält inför säsongen.

Det märks på klubbens biljettförsäljning – ”Real Blåvitts” hemmapremiär är utsåld.

Därmed säljer de fler biljetter än både AIK och Djurgården.

– Vi tävlar inte med IFK Göteborg, säger Tony Aronsson, biljettansvarig hos AIK, till fotbolldirekt.se.

Följ ämnen
IFK Göteborg

IFK Göteborg har värvat tungt sedan i höstas. Klubben har plockat in Philip Haglund, Emil Salomonsson, Daniel Sobralense, John Alvbåge, Kjetil Waehler, Nordin Gerzic och Pontus Farnerud.

Det har gett klubben smeknamnet ”Real Blåvitt”. Satsningen gör också att det är slutsålt, cirka 4000 personer, vid hemmapremiären mot Degerfors på Valhalla IP i helgen.

– Det kommer att bli fullt. Det ringer folk hela tiden och är oroliga för att inte få plats och undrar över hur mycket folk Valhalla tar in. Vi säljer väldigt mycket och vi kommer att sälja slut de 4 000 platser som finns, säger ”Blåvitts” marknadschef Andrej Häggblad till fotbollDirekt.se.

IFK Göteborg säljer fler biljetter än konkurrenterna i Stockholm, AIK och Djurgården.

”Tävlar inte med IFK”

Dif ligger på cirka 3 000 åskådare och AIK 2 500 personer.

– Vi tävlar inte med IFK Göteborg men jag räknar inte med att vi ska sälja så många som dem. Med de nyförvärven och hemmapremiär är det inte så konstigt att det blir så många, säger AIK:s biljettansvarig Tony Aronsson till fotbolldirekt.se.

– Vi säljer ju inga biljetter i förväg, men jag räknar inte med att vi kommer sälja så många som IFK Göteborg.

”Det är kul”

Tomas af Geijerstam i Djurgården är dock glad att IFK Göteborg säljer mycket biljetter.

– Det är kul för svensk fotboll. Kul att försäsongen drar lite folk även där nere, säger af Geijerstam till fotbollDirekt.se.

Följ ämnen i artikeln