Allsvenska sponsorintäkterna minskar
Men MFF blir allt mer överlägsna
Uppdaterad 2018-04-04 | Publicerad 2018-04-03
Allsvenska klubbarna backar i totala sponsorintäkter enligt en ny rapport.
Malmö FF är en av få klubbar som ökar och är nu nästan dubbelt så stora som tvåan IFK Göteborg.
– Vårt varumärke är väldigt, väldigt starkt, säger MFF:s vd Niclas Carlnén.
I morgon släpps revisionsbyrån EY:s årliga rapport ”Hur mår svensk elitfotboll – en analys av den finansiella ställningen i Allsvenskan” som gäller 2017 års siffror.
Tidningen Resumé har fått läsa den på förhand och enligt EY minskar klubbarnas sponsorintäkter för för första gången sedan 2013 när man jämför siffrorna för 2017 med föregående år: från 394 miljoner kronor till 390 miljoner.
Endast 5 av 15 klubbar ökar sina sponsor- och reklamintäkter. De fem är Malmö, Hammarby, Östersund, Jönköping Södra och Halmstad. Den 16:e klubben är AFC Eskilstuna, som inte är med i analysen då klubben saknar en reviderad och undertecknad årsredovisning enligt EY.
Men det är inget som oroar Mats Enquist, generalsekreterare i Svensk Elitfotboll (SEF).
– Jag känner ingen oro. Fotbollens dragningskraft är urstark och vi märker ett ökat inflöde av pengar och sponsorer i fotbollen. Men vi behöver modernisera vårt erbjudande till grann. Det är vi på god väg att göra. Den gamla typen av skyltförsäljning stagnerar. Men klubbarna får nu betydande digitala plattformar att jobba med och därmed ett mer modernt sätt att dra in intäkter på. Det blir också viktigt att jobba mycket kring frågor om samhällsansvar. Rapporten sätter fingret på det vi alla känt ett tag, säger Enquist.
MFF allt mer överlägset
Malmö FF har dominerat sportsligt de senaste åren i allsvenskan och har en överlägsen ekonomi efter de två åren i Champions League.
Nu blir man allt mer överlägsna också när det kommer till sponsorintäkter, enligt rapporten.
Vid sidan av Halmstad, som kom från superettan 2016 och ökade från en låg nivå i fjol, är MFF den klubb som ökar mest i sponsorintäkter: 3,9 miljoner kronor (från 65,3 till 69,2 miljoner).
Samtidigt backar tvåan IFK Göteborg från 38,8 miljoner till 36,7 miljoner vilket innebär att MFF snart är dubbelt så stora här som Blåvitt.
– Vår strategi fungerar bra. Det här följer den planen vi har, säger MFF:s vd Niclas Carlnén om klubbens ökning.
Lade grunden i superettan
Målet är att öka också 2018 men det kan bli tufft om man inte lyckas sälja namnrättigheten till sin arena. Den ska, enligt tidigare medieuppgifter, ha gett fem miljoner kronor under de snart tio år som gått sedan den byggdes och då den var döpt efter en storbank.
– Lyckas vi inte sälja den rättigheten i år är målet att behålla nivån på intäkterna ändå, säger Carlnén, vars målsättning är att rättigheten ska vara såld senast januari 2019.
Då kan i och för sig MFF rycka från konkurrenterna än mer då det ryktas om att arenanamnet numera är värt tio miljoner kronor om året.
Enquist om MFF:s överlägsenhet:
– Malmö tog ett enormt omtag i verksamheten när man var nere och vände i superettan (2000) och som man jobbat med i många år nu och väldigt systematiskt. Man har varit skickliga på att bygga hela paketet.
Djurgårdens tapp stämmer inte
Den klubb som backar mest i rapporten är Djurgården: från 29,8 miljoner till 25,4 miljoner, vilket låter konstigt med tanke på klubbens sportsliga framgångar och stabilitet också utanför plan de senaste åren.
Enligt Djurgårdens vd Henrik Berggren finns det en naturlig förklaring till den sjunkande siffran.
– Från och med 2017 har vi inte med merchandise-verskamheten i den siffran. Vi startade nämligen då ett gemensamt handelsbolag med Djurgården Hockey och där finns merchandisen numera.
Enligt Berggren ökade i stället Djurgårdens sponsorintäkter i fjol.
– Vi har haft en framgångsrik sponsorverksamhet de senaste åren. I stället ska man lägga till cirka 7 miljoner till de 25,4 miljonerna.
Då blir det i stället 32,4 miljoner kronor.
– Där har du vår egentliga siffra, säger Berggren.