Allsvenskan hånas i reklamkampanj

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-03

Hammarby damfotboll marknadsför sig – genom att håna herrallsvenskan.

– Det är ingen hemlighet att det inte är någon jättekvalitet på herrallsvenskan, säger Catrin Sundsten, ordförande i Hammarby Damfotboll.

Affischeringskampanjen är redan i full gång och budskapet är tydligt – herrallsvenskan är en överskattad serie.

På en av affischerna står bland annat ”38:e bästa ligan i Europa. Eller världens bästa. Vi ses på Kanalplan!”.

”Snedsparksderby i herrallsvenskan. Eller världens bästa liga på Kanalplan?” är budskapet i den andra affischen som offentliggjorts.

På klubbens hemsida förklarar Catrin Sundsten tanken bakom kampanjen.

– Vi vill visa att Damallsvenskan är världens bästa liga och att det är underhållande fotboll på högsta nivå som kommer att spelas på Kanalplan, säger Sundsten.

Till Svenska Dagbladet säger Catrin Sundsten att målsättningen inte är att håna herrarnas serie. Snarare är man ute efter att uppmärksamma damerna.

– Framförallt handlar det om att komma och titta innan man tycker något. Det finns många som har förutfattade meningar, men ofta har de inte sett en enda match live, säger Sundsten.

Samtidigt gör Sundsten ingen hemlighet av att hon tycker att herrallsvenskan är överskattad i jämförelse med damallsvenskan.

– Det är ingen hemlighet att det inte är någon jättekvalitet på herrallsvenskan, men den är jämn och spännande. Dit strävar vi också. Om Umeå alltid är favoriter är det klart att intresset sjunker, säger Sundsten.