Kimeffekten: 1 000 årskort på en helg
Uppdaterad 2017-07-25 | Publicerad 2017-02-14
Kim Källström-hysterin hördes på Tele 2 Arena i söndags.
Nu syns den också.
Sedan mittfältaren kom till Stockholm har Djurgården sålt tusen årskort.
När Kim Källström skrev på för Djurgården i fredags jublade fansen. När han landade på Arlanda i lördags stod de uppradade i ankomsthallen och sjöng. När han klev ut i mittcirkeln i söndags var ovationerna öronbedövande.
På måndag kan mittfältaren debutera för sin nya klubb i cupmatchen mot Degerfors, men utan att ha tagit ett enda löpsteg ännu har han redan påverkat föreningen.
Biljettansvarige Tomas af Geijerstam har märkt av det ökade intresset.
– Det bubblar runt hela Djurgården med förväntningar och förhoppningar, säger han.
Drar in miljonintäkter
Effekten är mätbar. 6 000 årskort var sålda före helgen, 7 085 är sålda nu.
– Vi har inte varit med om något sådant en helg i mitten av februari. Det brukar alltid bli en dipp mellan lönen i januari och lönen i februari, men så blev det inte nu, säger af Geijerstam.
Vad innebär det i rena pengar för er?
– Snittpriset på säsongsbiljetter är 2 000–2 500 kronor, så då kan du räkna ut det själv.
I fjol sålde Djurgården 7 800 årskort, vilket de är på väg att bräcka med ett par månader till den allsvenska premiären. Uppsvinget får Tomas af Geijerstam att snegla på rekordet på 8 500 från 2013.
– Vi får ta det i delmål. Först passera föra året, sedan upp i budgetmålet vi har satt på 8 100. Sedan är det bara att köra på, säger han.