Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Verner, Valter

Hammarby skriver öppet brev till fansen

Uppdaterad 2018-08-03 | Publicerad 2009-09-29

Två skandalmatcher i rad fick räcka.

Nu har Hammarby fått nog – och skrivit ett öppet brev till fansen.

Och det är inga snälla ord som luftas.

Följ ämnen

Hammarby sätter ned foten.

Efter en eskalerande våldskultur bland fansen som riktat sin vrede mot spelare, ledare och hedersmedlemmar har klubben nu skrivit ett öppet brev till supportrarna.

Knäckfrågan?

Att klubben fått nog.

Har mörk tid bakom sig

”De kallar sig supportrar men de är sabotörer. Vi trodde att botten var nådd för ett par veckor sedan när några plakatmålare hyllade en person som dömts för polismord. Nu har vi bakom oss en ny svart vecka i Hammarby Fotbolls historia”, inleder ordförandena i Hammarby IF Fotbollsförening och Hammarby Fotboll AB, Bosse Sundling och Staffan Thorsell, brevet.

Men det är bara början.

Fortsättningen är ord som skvallrar om enorm uppgivenhet och en fullständigt avsaknad tro på sunt förnuft.

Hammarby har fått nog

”En sexårig pojke, som hade oturen att hålla på Gais fick lämna vår arena omgiven av fullt utrustad kravallpolis. Det dröjer innan han kommer tillbaka. Hans pappa har gått på Bajens matcher i trettio år. I tidningen City proklamerade pappan igår bojkott av våra matcher till dess buslivet är borta”, skrivs bland annat i brevet.

Men det finns mer, så mycket mer, som Hammarby uppenbarligen känner måste bli sagt.

Läs nedan, så förstår ni.

Bajen 2009 – en klubb som fått nog.

Fotnot: Domen mot Hammarby efter hemmamatchen mot Gais – då fans tände bengaler – faller på torsdag.