Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Lennart, Leonard

Wesström avfärdar Bangura-rykte

Uppdaterad 2014-01-04 | Publicerad 2014-01-03

Sportchefen: ”Räcker inte att sälja några halsdukar”

Bangura i AIK-tröjan 2011.

Turkiska medieuppgifter och en bild på Instagram har fått AIK-fansen att drömma om Teteh Bangura.

Men just nu är det inte aktuellt med en affär, berättar sportchefen Björn Wesström för Sportbladet.

–  Det är väldigt enkelt. Vi måste sälja innan vi köper eller lånar, säger han.

Följ ämnen
AIK Fotboll

För två dagar sedan tändes ett hopp bland AIK:s supportrar.

Enligt den turkiska tidningen Bursada Bugün var Teteh Bangura överens med AIK om ett årslångt lån.

AIK skulle också, skrev tidningen, bekosta en meniskoperation som 24-åringen skulle genomgå i USA.

Dagen efter gjorde Teteh, som stod för 15 mål på 18 allsvenska matcher 2011, sitt bästa för att spä på spekulationerna när han la ut en bild på sig själv iförd AIK-tröja.

Dementerar affär

Men än är ingen överenskommelse i hamn.

Och det är heller inte särskilt nära, berättar AIK:s sportchef Björn Wesström när Sportbladet får en pratstund på fredagskvällen.

– Att han är klar, att vi skulle operera honom i USA är bisarrt. I nuläget är absolut inget klart.

Att AIK är intresserade stämmer däremot.

– Vi har en dialog med honom och vi följer honom. Han slog i taket när han var hos oss vilket betyder att han mådde bra och att vi kunde ge honom vad han behövde. Det är intressant. När han inte slår i taket någon annanstans så tänker vi att det inte är otänkbart att vi möts igen. Av det skälet följer vi honom, för att se om det blir rätt tajming för vår gemensamma idé.

Vad säger du om bilden på Instagram?

– Ja, han hejar ju på AIK (skratt).

Alla som läste tolkade det säkert som att han skulle skriva på igen.

– Så är det ju. I dessa tider när spekulation ibland står högre än fakta så blir sånt verkningsfullt. Det vet Teteh om – han tycker nog att det är roligt.

”Räcker inte med halsdukar”

Wesström menar att AIK måste sälja spelare innan de köper eller lånar, vilket även gäller för en eventuellt Teteh-affär.

– Tågordningen är glasklar. Den förutsättningen har gällt sedan efter säsongen. Det räcker inte att sälja några halsdukar, man behöver en rejäl intäkt.

Finns det några försäljningar på gång nu?

– Nej.

Inget som är hett?

– Nej. Så därför är det ett ganska överdriver rykte. Utifrån att det måste hända olika saker innan AIK kan agera överhuvudtaget.

Hur ser ekonomin ut?

– Det är en tuff vardag. Vi backar mot vad vi haft tidigare i spelarbudget. Vi krymper sakta för att anpassa oss för förutsättningar som klubben har, vi balanserar mellan utgifter och intäkter. Vi har gjort andra satsningar, som att öppna en butik (souveniraffären vid Friends arena) vilket inte är gratis. Det kostar ganska mycket pengar, liksom polisnotor som ska betalas.

– Men vi får se, fönstret har inte stängt än. Om vi får bud och säljer så får vi andra möjligheter. Och då kommer vi prioritera utifrån förutsättningarna vi har.

Toppbetyg till tomten

En positiv AIK-trend är årskorten. Klubben har redan sålt över 8300 säsongsbiljetter vilket är runt 2800 fler än i fjol – året då AIK slog nordiskt rekord i kategorin.

– Jätteroligt. Det är ett bra betyg för jultomten höll jag på att säga. Ibland misstar man sig lite med dem som skriker högst om att det är så hemskt på Friends och allt vad det är. Men det inte majoriteten som skriker högst alla gånger. Man måste vara lite cool i det här, se de större trenderna och inte bara Internetforumen. Det är en speciell och nischad kategori som engengerar sig där.

Vad har du själv för känsla av Friends?

– För mig handlar det mycket om inramningen, om människorna som är där. Vi har en stor arena så vi behöver mycket människor för att det ska kännas bra och AIK-mässigt. Därför är det glädjande att så många bokar upp sig.

– Det går säkert att få AIK-känsla där över tid. Ibland behöver man göra det oförglömliga. Det starkaste minnet från i fjol är Göteborgsmatchen, som hade tragiska förgrunder (den första matchen efter Ivan Turinas död). Vi behöver inte fler matcher med tragiska förgrunder, men vi behöver det extraordinära. En derbyvinst, en seger mot svenska mästarna MFF eller gå till Europa League, sådana saker.

Följ ämnen i artikeln