Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Sibylla

Klubbdirektören: ”Vi är redo”

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-09-04

Brommapojkarna rustar för allsvenskan

Brommapojkarna är med stormsteg på väg mot fotbollsallsvenskan för första gången i klubbens historia. Med små medel är den lilla föreningen med den stora ungdomsverksamheten på väg att göra det ingen trodde var möjligt.

– Vi är redo, säger klubbdirektören Ola Danhard.

Europas största klubb sett till antalet utövare (3600 spelare) har länge varit känt för sin framgångsrika ungdomsverksamhet. Spelare som Anders Limpar, Bojan Djordjic och Babis Stefanidis har fostrats och Stockholmsklubben har prenumererat på SM-guld i pojkallsvenskan de senaste åren.

Trots det har allsvenskt spel på seniornivå varit utom räckhåll – fram till nu.

Med sju omgångar kvar ligger överraskningslaget tvåa i superettan, fem poäng före trean Örebro.

– Vi har ett bra material, bra ledare och så har vi fått en väldigt bra fungerande grupp. Spelarna med rutin är också väldigt viktiga. De är inga lyxlirare utan hårt arbetande killar, förklarar Ola Danhard säsongens framgång.

Små medel

Med små medel har klubben genom åren byggt en stomme anförda av nyförvärv i form av rutinerade spelare som Thomas Lagerlöf och Jon Persson. Men att locka klasspelare till en klubb utan ekonomiska muskler och med sviktande publiksiffror är givetvis inte lätt.

– Vi har fått tag i spelare som är beredda att spela i BP med de ersättningar vi har. Vi måste ha den turen att få tag i spelare som förstår att vi inte har mer i dagens läge. Lyckas de bra här så kan de få bättre betalt när de går till någon klubb högre upp i seriesystemet, eller om vi går upp, säger Danhard.

Ny värld

Skulle BP lyckas väntar en helt ny värld för många av spelarna och ledarna som aldrig tidigare spelat på så hög nivå.

– Vi arbetar på en strategi med frågor för att vara klara den dag vi går upp. Arenan, säkerhet och uppmärksamhet från media är bara några frågor som måste tas upp. Det blir något helt nytt för oss, men det gäller att ta chansen när vi får den.

Brommapojkarna har redan inlett samarbete med ett par klubbar som med liknande resurser tagit steget upp i svensk fotbolls finrum. Man har även resonerat kring hur man ska lyckas locka en större publik till Grimsta IP. Klubben har ett av superettans sämsta publiksnitt på under 800 åskådare – och i allsvenskan finns redan tre Stockholmslag som drar storpublik.

– Vi måste få våra egna supportrar och sen får vi hoppas att vi hittar en ny publik. Vi försöker marknadsföra Grimsta som familjevänlig och det faller väldigt väl ut med tanke på vad som hände på Söderstadion för en vecka sedan. Det kan vara en nisch att man törs gå och se på fotboll hos oss.

TT

Följ ämnen i artikeln