Camp Sweden skrotar ”Den gula väggen”
Publicerad 2018-06-15
Flera tusen svenska supportrar kommer vara på plats i Nizjnij Novgorod för att stötta Sverige mot Sydkorea.
Men de går inte längre under namnet ”Den gula väggen”. Namnet har varumärkesskyddats av ett bolag med samma namn.
– Jag tycker det är jättetråkigt, säger Susanne Petersson, styrelseledamot i Camp Sweden.
– Vi kommer aldrig hindra någon att använda det, säger mannen bakom registreringen, Andréas Richt.
De svenska fotbollsfansen är världskända för att sätta färg på fotbollsmästerskap. Ända sedan 2004 har de gulklädda svenska supportrarna varit några av de mest i ögonfallande på alla stora mästerskap där Sverige deltagit.
Läktarsidorna har, likt Dortmunds fans, gått under namnet ”Den gula väggen” och hyllats av landslagsspelarna gång efter gång.
– Mitt bästa minne är supportrarna och atmosfären som var under matcherna. Min tröja var gul och du ser hela arenan i samma färg och den glädje och fest som pågick. Vi i Sverige är bortskämda med de fansen vi har, sa bland annat Zlatan Ibrahimovic när han blickade tillbaka på sin landslagskarriär nyligen.
”Gula så det stänker om det”
Men nu får inte längre Camp Sweden kalla sig ”Den gula väggen” längre.
Ett företag har tagit namnet Gula väggen AB och har på samma gång också varumärkesskyddat det i klassen för ”anordnande av nöjestillställningar”. Företaget anordnar resor till VM för just svenska fotbollsfans.
– Vi vill inte förknippas med ett vinstdrivande bolag, vi är en ideell förening och det är hjärtat i hela Camp Sweden, säger styrelseledamoten Susanne Petersson.
Vad tycker du om att det nu är varumärkesskyddat?
– Jag tycker det är jättetråkigt eftersom det är ett vedertaget begrepp som svenska fansen använt i flera år.
När Camp Sweden ska prata om sitt läktararbete utåt nu kommer man att säga ”Det gula havet”.
– Vi är gula så det stänker om det på alla håll och kanter. Sen får andra hålla på och sno namn bäst de vill.
Förbundet har lämnat in protest
Camp Sweden säger att man inte har resurser att överklaga beslutet från Patent- och registreringsverket (PRV). Däremot har Svenska Fotbollförbundet protesterat mot registreringen av varumärket då man menar att SvFF använt uttrycket ”Den gula väggen” under en längre tid.
– Vi har inte problem med att aktörer använder sig av det, men vi tycker det är fel att en privat aktör varumärkesregistrerar det för att tjäna pengar på det, säger förbundsjurist Joakim Högberg Jacobsson.
Vad ser du för utsikter att få bifall för protesten?
– Med tanke på att vi använt det här i olika evenemang sedan 2015 ser jag att det finns goda utsikter till framgång. Har vi inte det hos PRV får vi ta det ett steg vidare till Patent- och marknadsdomstolen.
När Sportbladet når Andréas Richt, som tillsammans med Malin Forss startade bolaget Gula väggen, menar han dock att någon konflikt egentligen inte finns.
”Kommer aldrig hindra någon”
– Vi har från dag ett godkänt såväl förbundet, Camp Sweden och alla andra aktörer med blågult hjärta att nyttja ”Gula väggen” då vi dels tycker att det är ett fantastiskt samlingsbegrepp för svenska fans och dels är det utmärkt i vår fortsatta exponering. Vi har och kommer aldrig hindra någon (med undantag för politiska och religiösa organisationer då vi är politiskt och religiöst obundna) att använda orden ”Gula väggen”, skriver Richt i ett sms och fortsätter:
– Varför vi varumärkesskyddade ”Gula Väggen” hänger ihop med att vi själva inte ska bli hindrade att använda ”Gula Väggen” med kommersiella aktörer som inte rimmar med fotbollsförbundets dito.
Susanne Petersson är ändå säker:
– Det kommer inte bli den gula väggen på VM, det kommer bli det gula havet, säger hon.
LÄS MER: Stor guide till VM – lag för lag
LÄS MER: Alla artiklar om fotbolls-VM
LÄS MER: VM i tv – så sänds matcherna
LÄS MER: Alla trupper – spelare för spelare
LÄS MER: Resultat i fotbolls-VM – live och tabeller