”Haft en diskussion om de här sakerna”

Publicerad 2014-03-24

Skandalomsusade bolaget tar över på Djurgårdens tröja

De är IFK Göteborgs huvudsponsor och varit inblandade i nu konkurshotade Tyresö FF men också anklagats för samröre med organiserad brottslighet.

Nu tar Prioritet Finans över som den största sponsorn på Djurgården Fotbolls matchtröja.

– Vi har haft diskussioner om de här sakerna men de är inte fällda för något, säger Gunnar Gidefeldt, kommersiell chef för Djurgården Fotboll.

Följ ämnen

2011 skrev Prioritet Finans ett sponsoravtal med IFK Göteborg som ger den allsvenska klubben tolv miljoner kronor om året fram till och med 2014. Samma år fördes grova anklagelser fram mot bolaget av SVT:s Uppdrag Granskning som menade att Prioritet Finans haft ”en uppsjö av kriminella kunder som de tjänat stora pengar på”.

”Ett klockrent samarbete”

I programmet kopplades företaget ihop med Bandidos, Naserligan och före detta Uppsala-maffian. Nu presenterar Djurgården bolaget som sin nya huvudsponsor på matchtröjan.

– Man kan faktiskt diskutera förehavanden i alla möjliga olika bolag historiskt. Vi är här nu och har haft diskussioner med Prioritet Finans om de här sakerna, men faktum är att de inte är fällda någonstans. Vi känner att det här är ett klockrent samarbete och vi har det största förtroendet för Prioritet Finans, säger Gunnar Gidefeldt, kommersiell chef för Djurgården Fotboll.

Hur ser du på att deras anseende skulle kunna påverka Djurgårdens?

– Faktiskt ingenting. Det här är ett företag som är en stor sponsor av svensk idrott. Vi har haft Prioritet Finans som en bred marknadsförare på Tele2 Arena under föregående säsong och innan dess också. Vi har inga som helst funderingar kring det.

”Brinner för ungdomsidrott”

Gidefeldt vill inte kommentera vilka summor det rör sig om men välkomnar att företaget redan är inblandade i en rad andra svenska idrottsklubbar.

– Det är bra, man ska ha engagerade samarbetspartners. Vi har engagerade supportrar och ett varumärke som engagerar. Det är grundtesen med fotboll tycker vi. Det är något som engagerar.

Förra säsongen pryddes bröstet på klubbens matchtröja av reklam för den egna ”Djurgårdsandan”. Den loggan kommer finnas kvar någonstans på det nya matchstället.

– Det är inte bestämt var men det blir inte på bröstet. Men Djurgårdsandan är en fortsatt stark symbol som är viktig för oss. Den var också enskilt viktig för Prioritet Finans. Det och vilka affärsmöjligheter vi kan erbjuda. Vår känsla är att Prioritet Finans brinner för ungdomsidrott och socialt engagemang och det får man om man går in i Djurgården.

Prioritet Finans vd Nils Wiberg är inne på samma bana i ett pressmeddelande:

– Prioritet Finans har genom åren valt att arbeta med svensk idrott för att stärka sitt varumärke. I och med samarbetet med Djurgården Fotboll fortsätter den traditionen. Djurgården Fotbolls varumärke och engagemanget, både från supportrar och företag, samt föreningens framgångsrika sociala arbete var avgörande för oss.

Följ ämnen i artikeln