Här är AIK:s falska reklam
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-05-02
Epitetet ”Nordens största derby” får Köpenhamn att reagera
AIK marknadsför dagens match mot Djurgården som ”Nordens största derby”.
Falsk marknadsföring, menar danskarna.
– Bröndby–FCK är utan tvivel större numera, säger Jon Nedza, biljettchef i Bröndby.
I dag spelas årets första stora Stockholmsderby.
AIK marknadsför matchen på Råsunda som ”Nordens största derby”.
Det får danskarna att reagera.
I kväll spelas nämligen också Köpenhamnsderbyt mellan Bröndby och FC Köpenhamn och där räknar man med mer publik än på Råsunda.
Danmark gick om i fjol
– Vi tror att det blir 23–24?000 åskådare, säger Jon Nedza, biljettchef i Bröndby, vars arena tar 28 000 (FCK:s Parken tar över 40 000).
I AIK är man glada om man kommer över 20 000-strecket.
– Vi hoppas på över 20 000, säger Lasse Pettersson, arrangemangsansvarig i AIK.
– Men matchen börjar redan klockan 12.30, det är långhelg och inget av lagen har ju rosat marknaden i år precis.
Men Sportbladets genomgång av publiksiffrorna på Stockholmsderbyt respektive Köpenhamnsderbyt visar att danskarna faktiskt gick om redan i fjol.
– Köpenhamnsderbyt är utan tvivel större numera, säger Nedza.
Ändå marknadsför ni AIK–Djurgården som ”Nordens största derby”, Lasse Pettersson?
– Historiskt sett har det ju varit så. Men visst är det en lite subjektiv bedömning.
– Men vi åker säkert dit nu (skratt).
Försöker locka fler
Det blir svårt att marknadsföra derbyt så framöver?
– Ja (skratt). Det ser ju ut som om danskarna ska vinna på söndag i varje fall.
08-klubbarna försöker nu, med olika medel, locka tillbaka publiken till derbyna.
– På söndag så går biljettintäkterna på Södra läktaren, där djurgårdarna står, till Djurgården. Och sedan är det tvärtom i höstens derby när de har hemmamatch. Man ska känna att biljettpriset man betalar går till den egna klubben, säger Pettersson.