Publiksuccén: ”Kö varje dag”
Publicerad 2016-01-12
Fotbollsfeber bland de allsvenska fansen
IFK Norrköping har ökat andelarna mest, Malmö FF har ökat med flest åskådare.
Med drygt 2,5 månad kvar till allsvenska premiären i fotboll har klubbarna sålt årskort som genererar över en halv miljon åskådare.
– Det var kö varje dag från att vi släppte säsongskorten, säger IFK Norrköpings klubbdirektör Håkan Wetell.
Sportbladet har sammanställt läget i årskortsförsäljningen hos de allsvenska klubbarna. Listan visar att det publika intresset fortsätter vara mycket starkt för den högsta svenska fotbollsserien på herrsidan.
Örebro har fördubblat sin årskortsförsäljning på ståplatssektionen, visserligen från en relativt låg nivå.
Ettan i ökningstakt, IFK Norrköping, har märkt tydligt vad ett SM-guld innebär i växande intresse.
Ökat med 77 procent
Pekings försäljning av årskort har ökat med 77 procent jämfört med för ett år sedan.
– Vi hade ett enormt tryck före jul. Det var kö egentligen varje dag från att vi släppte dem, säger Håkan Wetell, tillförordnad klubbdirektör i IFK Norrköping.
Allra mest gläds Norrköping åt att det är privatpersoner som bidrar till ökningen, inte företag.
Har ni märkt av det ökade intresset på flera sätt?
– Vi har sålt väldigt mycket tröjor och halsdukar, bilder och souvenirer. Och vi har också kunnat öka resurserna, och därför haft bra kraft.
I faktiska biljettal är det Malmö FF som, trots en mindre lyckad allsvensk säsong 2015, ökat årskortsförsäljningen mest. Plus 2 687 säsongskort är noteringen jämfört med för ett år sedan.
– Vi har en ökande trend sedan ett par år tillbaka och vi ser ingen avmattning i den, säger MFF:s vd Niclas Carlnén.
– Intresset för allsvenskan är stort, vi har ett starkt stöd för Malmö FF historiskt och det har bara ökat med framgångarna i Champions League, säger Carlnén.
Slog rekord – på två veckor
Det är inte enbart storlagen som har hausse i årskortsförsäljningen.
Allsvenska nykomlingen Östersund behövde bara två veckor för att slå sitt tidigare rekord över antal sålda årskort. Förra året såldes 920 stycken säsongskort inför seriepremiären, nu är siffran redan över 1 300.
– Starten har varit väldigt bra men vi tror att många fler platser kommer vara uppbokade lagom till premiären i april, säger Östersunds ordförande Daniel Kindberg till klubbens hemsida.